De danske statsbaner (DSB) har ikke ligefrem ry for at yde særlig god service. I hvert fald ikke i togene, hvor begrebet tog-stewardesser blev udryddet for længe siden. Det samme skete med muligheden for at købe og få serveret en kop kaffe og en sandwich i toget.
Nu skifter DSB åbenbart retning. Fra i dag er det nemlig igen muligt at købe kaffe og et smurt rundstykke ved sin plads i toget.
Den nye – og sikkert meget velkomne – service indføres på 15 daglige InterCityLyn-tog mellem København og Fredericia.
Kiosk-medarbejderne er kun med på toget på hverdage, men de kører rundt med et mindre sortiment af varer – herunder sodavand og kaffe.
Selv den danske transport-mister Benny Engelbrect (S) synes, at nyheden er så god, at den skal have nogle ord med på vejen:”Det er altid en fornøjelse at læne sig godt tilbage i sædet og få sig en frisklavet kop kaffe, når man skal ud at rejse med tog. Derfor er jeg glad for, at DSB har valgt, at deres kiosk.medarbejdere i DSB Kort & Godt skal sælge kaffe og andre varer ombord på deres tog. Det giver et løft til rejseoplevelsen, og det gør en stor forskel for de mange passagerer, som hver dag rejser med DSB,” siger transportministeren.
DSB forklarer, at man siden 2017 har haft lejlighedsvis salg af kaffe, chokolade og chips fra togenes pantry.
Som passager har man dog aldrig vidst, om det var tilfældet med det tog, man skulle rejse med. Snarere var chancen meget større for, at man skulle have husket at købe kaffe, vand og snacks på stationen, inden man gik ombord..
DSB’s kiosk-kæde Kort & Godt, der også driver 7-Eleven butikkerne på stationerne, står for salget i toget. Det er altså varer, som kunderne kender fra 7-Elevens sortiment, som det nu også er muligt at købe i toget.
Sortimentet varierer, alt efter om det er morgen eller eftermiddag. Der vil altid være op til ti forskellige varer med, som DSB ved sælger godt.
I det nye koncept får kioskmedarbejderne varerne med fra butikkerne på København H og Fredericia Banegård. Det gør konceptet enkelt og effektivt….
(Indledningsfoto til artiklen: DSB)
Skriv et svar