Airbnb har altid gerne villet være mere end verdens største platform til kort-tids-leje af boliger og sommerhuse til ferier eller udstationeringer.
Airbnb har lige så meget følt sig som et online center til at møde mennesker fra andre dele af verden. Et sted, hvor venskaber og kontakter måske kunne knyttes for resten af livet.
Nu formaliserer Airbnb på sin vis dette ønske ved at introducere en række nye sociale features. Med andre ord bliver Airbnb en slags socialt medie.
Gæster, der f.eks. booker en Airbnb Experience, kan således begynde at dele deres profiler og oplevelser med mange andre.
Samtidig bliver de i stand til at se, hvilke andre Airbnb brugere der også har bestilt samme oplevelse – og hvor de kommer fra. Derefter kan man sende direkte meddelelser til hinanden.
Det foregår via en ny ”Connections” sektion på Airbnb, der blot er en af over 60 nye features på den populære leje-bolig-portal.

Airbnb Experiences kan også være kogekurser med kendte kokke eller for at lære eksotiske retter at kende i andre dele af verden. (Foto: Airbnb)
En stor del af forbedringerne bygger på forslag fra Airbnb brugere, og de spænder lige fra det sociale medie til nye tiltag i søgning, betaling og andre services.
Airbnb Experiences blev lanceret tilbage i 2016, og spændvidden af oplevelser er meget bred. Man kan f.eks. booke et kursus i mosaik-lægning i Jordan, tage på tuktuk street-food turné i Bangkok eller ride på hesteryg i de dele af USA, hvor mange af de mest berømte westerns er optaget.
Desuden gør Airbnb meget i at tilknytte kendisser fra film, tv, musik eller sport, hvor Airbnb kan udleve en drøm om at være stjerne for en dag.
Blandt de andre forbedringer er nye landkort formentlig den vigtigste. Netop Airbnb’s digitale kort på mobil og pc har længe været et svagt punkt. Især, når man sammenlignede med Google Maps.
De nye Airbnb ”maps” kan nu vise restauranter i nabolaget, bus- og tog-stop, gode shopping områder osv. Desuden angives, hvor lang tid det vil tage at nå dertil i bil eller til fods.
Denne landkort-feature kører allerede på Airbnb. Senere på året kommer også alternative kort-visninger som f.eks. fra satellit eller fra en forbi-kørende bil.
I USA er Airbnb’s ”Reserve Now, Pay Later” funktion blevet et hit. Den blev lanceret i begyndelsen af i år og vil nu blive bredt ud i resten af verden i 2026.
Endelig vil Airbnb udvide sin AI-styrede kunde-service. Det skal bl.a. ske ved at lade AI assistenten tilbyde flere personlige og skræddersyede svar og hjælpe med hyppige opgaver som aflysninger og dato-ændringer. I første omgang bliver det dog kun Airbnb’s amerikanske kunder, der får adgang….
(Indledningsfoto til artiklen: Freepik)





Skriv et svar