
Scandlines tager endnu et skridt i sin strategi om at blive grønnere og dermed bedre til at beskytte Østersøen og Femern Bælt, hvor rederiets færger sejler hver dag.
Med en samlet investering på over 230 millioner kroner ombygger Scandlines to af sine færger på Rødby-Puttgarden ruten til plug-in-hybrid drift.
Det sker for at reducere færgernes CO₂ udslip med op til 80 procent og fremme en færge-drift baseret på strøm fra vedvarende energi-kilder.
I gennemsnit vil det tage blot 12 minutter for de to færgers batterier at blive ladet op til 80 procent af den energi, der skal bruges til en overfart mellem Danmark og Tyskland eller omvendt.

Når hybrid-færgerne ligger til kajs i Rødby eller Puttgarden, lades deres batterier automatisk op med grøn strøm fra vedvarende energikilder. (Foto: Scandlines)
Hver færge får nu installeret avancerede 5 MWh batteri systemer, som automatisk lades op, når skibene ligger i færge-lejerne i Rødby og Puttgarden.
Samtidig sørger Scandlines for, at den strøm, der hentes, primært vil være fra vedvarende energi som f.eks. sol eller vind.
Ombygningen af de to færger foregår på Western Shiprepair i Litauen. Den første færge står for tur i slutningen af august, den anden i december. Begge skal stå færdige i begyndelsen af 2026.
Det tyske transpor-tministerium har tildelt projektet økonomisk støtte som led i bæredygtig modernisering af kystfartøjer til reducering af emissioner. Tyske skatte-ydere dækker således op til 40 procent af omkostningerne til ombygningen….
(Indledningsfoto til artiklen: Scandlines)
Skriv et svar