
Danskerne er generelt hurtige til at klage over flyselskaber, som ikke lever op til forventninger og priser.
Sidste år var antallet imidlertid rekordhøjt, og det skyldtes primært forsinkede eller aflyste fly.
Det viser informationer, som Trafikstyrelsen har udleveret til forsikringsselskaberne Gouda og Gjensidige.
Tallene afslører, at Trafikstyrelsen modtager i gennemsnit fem klager om dagen. Alt i alt blev det så til 1.931 i 2014.
58 procent af klagerne havde med forsinkelser og aflysninger at gøre. Det er over 20 procent flere end i 2022, hvor den seneste statistik stammer fra.
Netop forsinkede fly kan betyde meget på en længere rejse, fordi man risikerer at miste den afgang, man skulle være videre med.

Det handler flypassagerernes klager over. (Grafik: Trafikstyrelsen)
”Det er vigtigt, at man som forbruger undersøger, hvordan man er sikret af flyselskabet, der er ansvarlig for transport. Det er et vigtigt supplement til en rejseforsikring,” forklarer Louise Hertzum Andersen. Hun er fagchef i Gouda Rejseforsikring.
”Ofte handler det ikke alene om at blive kompenseret for at komme for sent frem til destinationen, men også om eventuelle ekstra udgifter til at indhente rejseruten, når man skulle videre med fly eller anden transport,” fortsætter hun.
Forsikrings-eksperten tilføjer, at man kan være sikret fra rejse-arrangørens side, hvis man har købt en charter- eller pakkerejse.
Hos Trafikstyrelsen modtager man hvert år mellem 1.000 og 2.000 klager fra flypassagerer, der har oplevet forsinkelser, aflysninger eller er blevet afvist ved boarding.
Ifølge kontorchef Line Elikofer kunne antallet dog sagtens have været højere:
”Rigtig mange af de sager, som de private flykompensations-firmaer håndterer, havner ved domstolene. Det tyder på, at en del flypassagerer stadig ikke ved, at man nemt og gratis kan klage direkte til Trafikstyrelsen….”
(Indledningsfoto til artiklen: Gjensidige)
Skriv et svar