Truemag

  • Trends
  • Rejser
  • UnderholdningGood Mood
  • Home
  • Leifshows.dk
  • Kontakt os
Home Flere nattog lukkes ned

Flere nattog lukkes ned

Selvom trenden med flere og flere nattog på kryds og tværs af Europa har fået masser af positiv omtale i pressen, hos klimafolk og hos politikere, har publikum – passagererne – ikke ligefrem flokkes om billetterne.

Desuden viser det sig, at nattogs-linierne er afhængige af direkte statstilskud, hvis de skal løbe rundt rent økonomisk.

Af samme grund har en af de store pionerer i nattog – østrigske ÖBB – meddelt, at man lukker flere internationale nattogs-ruter den 14. december.

Det drejer sig om NightJet linierne mellem Wien, Paris og Berlin, som ÖBB oprettede i 2023 i samarbejde med tyske Deutsche Bahn, franske SNCF og Belgiske SNCB.

Lukningen kommer, efter at den franske regering har stoppet sine tilskud som led i sin kraftige besparelses-runde.

(Foto: Harald Eisenberger / ÖBB)

”Nattog kan kun drives med deltagelse af internationale partnere og regeringer,” konstaterer ÖBB i en pressemeddelelse.

”At drive nattog er virkelig en stor finansiel udfordring,” tilføjer det nationale franske togselskab SNCF.

ÖBB vil dog fortsætte med sine populære nattogs-linier mellem Wien og Bruxelles samt Wien-Amsterdam og München-Rom.

De internationale NightJet-linier er ellers blevet markedsført som grønne alternativer til morgenflyene mellem europæiske storbyer.

I stedet for at skulle stå meget tidligt op om morgenen og stresse gennem lufthavnene, kunne folk stige på et lyntog om aftenen, sove roligt natten igennem og nå frisk og udhvilede frem til destinationen på samme tid som flyet.

Da togene kører på el, forurener de samtidig meget mindre end passagerfly. Dertil kommer, at banegårde som regel ligger i byernes centrum, mens lufthavnene ligger langt udenfor.

Disse gode argumenter har bare ikke holdt, for nattogene har andre problemer at slås med:

For det første består de typisk kun af én afgang hvert døgn, mens ruteflyene kan have mange mellem to populære byer.

(Foto: Harald Eisenberger / ÖBB)

Det får økonomien til svært at hænge sammen, når togbilletterne også skal være konkurrence-dygtige i pris med flyrejserne.

For det andet er personale-omkostningerne højere på nattog, ligesom energi-priser og afgifter i flere lande har gjort det dyrt at drive et nattog.

Endelig har ÖBB kun solgt omkring 70 procent af pladserne på sine nattog, hvor belægnings-grader 10 og 20 procent højere er det normale i rutefly.

Alt i alt har det gjort nattog afhængige af statstilskud. De kan ikke løbe rundt på egen hånd.

Problemerne hos ÖBB’s NightJet betyder dog langt fra, at togfans skal undvære deres natlige køreture gennem Europa.

Fra Paris kan man f.eks. køre i nattog med italienske Thello til Firenze, Milano, Bologna, Venedig, Padova, Verona og Vicenza.

Tilsvarende kører Eurostar fortsat nattog mellem Paris og Berlin, mens European Sleeper forbinder Paris med bl.a. Amsterdam, Prag og Dresden….

(Indledningsfoto til artiklen: Harald Eisenberger / ÖBB)

 

 

okt 6, 2025Leif Bomberg
Norwegian med fremgang i septemberDe stjæler som ravne

Skriv et svar Annuller svar

Leif Bomberg

Leif Bomberg er en erfaren journalist. Ud over Trends & Travel bestyrer han også www.leifshows.dk bloggen, der skriver om gadgets, sociale medier, teknologi og livsstil.,

6. oktober 2025 togrejser, Trendsberlin, Flere nattog lukkes ned, nightjet, öbb, paris, wien
Udvalgte rejseartikler
Rejsekortet bliver til Basiskort
Her vil danskerne rejse til i julen
Vi rejser til træning
Leifshows.dk

Læs også artikler på Leifshows.dk

  • Giv stuen ægte Lamborghini lyd
  • Så lille kan et stort lager blive
  • Børn vil da også have god lyd
  • Kaffe med udendørs flair
  • Disse mobiler købte vi i oktober
Om os

Trendsandtravel.dk har fingeren på pulsen når det drejer som om rejser, livstil, gadgets og meget mere.

2025 © Trendsandtravel.dk - partner with Leifshows.dk