
I mange lande bliver befolkningerne bare ældre og ældre, og der bliver stadig flere indbyggere med status af folke-pensionister.
Det stiller nye og ofte ændrede krav til rejsebranchen, der naturligvis gerne vil tilpasse deres tilbud til den voksende – og ofte meget rejseglade – målgruppe af over 70-årige.
Det tyske Meyer Værft med speciale i store krydstogt-skibe har nu taget udfordringen op og er klar til at præsentere et helt nye klima-neutralt skib, der er skræddersyet til over 80-årige passagerer.
Det nye Serenity Class skib har bl.a. bredere gange og døre end normalt, så rollatorer og rullestole nemmere kan trille rundt.
Der er også mange flere elevatorer end de sædvanlige store trapper, der præger de fleste krydstogt-skibe i dag.

(Foto: Meyer Werft)
Desuden er underholdnings-tilbud, kunde-service og adgangs-forhold til og fra skibet skræddersyet til de aldrende rejsende.
Meyer Werft præsenterer sit nye Serenity koncept på Seatrade Cruise Global 2025 konferencen i Miami, der samler krydstogtfolk fra hele verden. Her kan besøgende studere det nye skib som model, i billeder og på film.
Ifølge det tyske værft vil antallet af over 80-årige i 2100 være lige så stort som over 65-årige nu om dage. Derfor bliver der behov for skibe specielt til 80+ publikummet.
Tyskerne understreger samtidig, at Serenity skibene ikke får præg af at være flydende plejehjem.
De ældre og aktive passagerer bor i hver deres rummelige kahytter. Nogle helt selvstændigt, andre med tilbud om ekstra pleje og service.
”I øjeblikket ser vi flere samtidige trends i krydstogt-branchen, og de giver nye udfordringer at tage hensyn til for både rederier, værfter og rejsebureauer,” forklarer Tim Krug fra Meyer Werfts Concept Development Group.

(Foto: Meyer Werft)
”Yngre krydstogt-gæster søger i stigende grad mod mindre og luksuriøse skibe, mens det lidt ældre publikum går efter mellemstore og meget store fartøjer,” fortsætter han.
Meyer Werft er karakteristisk ved at ligge langt inde i landet og ikke i en havneby med direkte adgang til havet.
Det er derfor hver gang en begivenhed, der tiltrækker tusinder af tilskuere, når et stort krydstogtskib skal navigeres igennem små tyske floder, inden de når ud til Vesterhavet. Det bliver som regel også vist på tv og i alle større tyske medier.
Undervejs skal broer afmonteres og slæbebåde arbejde med centimeters præcision for at overførslen lykkes.
En anden særkende ved Meyer Werft er, at værftet er det eneste, som bygger alt fra flade flod-cruisere til havets allerstørste kæmper….
(Indledningsfoto til artiklen: Meyer Werft)
Skriv et svar