Truemag

  • Trends
  • Rejser
  • UnderholdningGood Mood
  • Home
  • Leifshows.dk
  • Kontakt os
Home Hurtigere til Hamburg

Hurtigere til Hamburg

Test: Danmark begynder nu omsider at åbne sig med bedre togforbindelser ud i Europa.

DSB gik forrest i går mandag eftermiddag, da et af de nye fremtids-tog – EuroCity – for første gang tog passagerer med fra Københavns Hovedbanegård til Hamburg.

De nye tog har langt mere moderne vogne end dem, der i øjeblikket kører rundt på sporene med DSB logoet på.

Så er der afgang for jomfruturen. (Foto: Trends & Travel)

Trends & & Travels udsendte var med på første afgang og må i hvert fald konstatere, at de nye EuroCity er langt mere lydløse og tyste end de nuværende.

Her er intet, der knirker eller rasler. Den eneste støj og bump, som mærkes en sjælden gang, skyldes ujævne jernbanespor – og de er jo ikke DSB’s ansvar.

Man bemærker også, at der er kommet nye displays i loftet. De er langt mere tydelige og samtidig let forståelige. Desuden virker de, hvilket jo ikke altid er tilfældet i de gamle DSB togvogne.

(Foto: DSB)

DSB reklamerer også med, at sæderne er blevet mere komfortable, og at de kan lænes tilbage, ligesom vi kender de fra passagerfly.

Samtidig føles det også subjektivt, som om sæderne har bedre benplads end de nuværende i DSB tog.

Kabinerne er mere lys, end vi er vant til hos DSB. Farverne er de samme, som DSB vil bruge både udendørs og indendørs i fremtidens nye IC5 tog.

(Foto: DSB)

IC5 skal primært bruges på ruter i Danmark, mens de nye EuroCity tog er – som navnet antyder – beregnet til internationale rejser.

Hamburg bliver den første og vigtigste, indtil Femern forbindelsen åbner med bro og tunnel om nogle år. Da rykker så også Berlin meget nærmere til København.

De nye EuroCity togvogne er indrettet, så de fleste passagerer sidder vis-a-vis – altså overfor hinanden. Det giver en mere hyggelig rejse end sæderækker. Især på de længere togrejser som f.eks. mellem København eller Aarhus og Hamburg.

På visse strækninger kan det nye EuroCity tog komme op på 200 kilometer i timen. (Foto: DSB)

Hver togplads er udstyret med bord, kopholder, opbevaringsplads, individuel læselampe, stikkontakt, fodstøtte, bladholder og tøjknage.

En ekstra attraktion er, at de nye EuroCity tog kan køre hurtigere end de nuværende. På et kort stræk på rejsen hen over Sjælland og Fyn kom toget op på over 200 kilometer i timen på sin jomfru-rejse. Mere præcist 201 km/h.

Det er langt hurtigere, end DSB passagerer er vant til. Spørgsmålet er så også, hvor store dele af de danske jernbanespor – selv på hovedstrækningen på tværs af landet – kan kapere den slags høje hastigheder.

De nye informations-skilte i EuroCity er store og fint detaljerede. (Foto: Trends & Travel)

DSB har fået leveret de første vognstammer fra den spanske togfabrikant Talgo, hvor man har bestilt i alt 16 vognstammer. De sidste otte inklusive styrevogne ventes at ankomme i 2026 eller 2027.

De nye EuroCity tog er ikke kun moderne, lettere i indretningen og meget røde i det ydre design.

De kommer også til at bestå af hele 16 vogne og bliver dermed de længste passager-togsæt, som DSB skal køre med. Et typisk togsæt indeholder så seks forskellige togvogne.

Hvert EuroCity tog har 492 sæder fordelt på 442 standard og 50 pladser på første klasse. Dertil kommer 22 klapsæder fordelt på to flexrum med plads til cykler, barnevogne og kørestole. Ombord er også 12 toiletter og et kørestols-toilet.

Måske en lille detalje for mange, men stor for togrejsende med dårligt syn. Sæderækker vises på displays i sædehøjde og i braille skrift. (Foto: Trends & Travel)

Jomfru-rejsen med EuroCity tog knap fem timer. Afgang fra Københavns Hovedbanegård kl. 14:11 og ankomst på Hamburg Hauptbahnhof kl. 19:00. Her er der adgang til Deutsche Bahns omfattende netværk af hurtige ICE lyntog til andre tyske storbyer.

Fem timer kan lyde af meget, men hvis man indregner de timer, man skal ankomme til lufthavnen før afgang – og at lufthavne typisk ligger længere væk fra bycentrum end banegårde – kan hurtige tog a la EuroCity godt blive en direkte rival til rutefly.

I Tyskland kan man dog komme ud for overraskelser til den kedelige side, hvis man f.eks. vil rejse videre med Deutsche Bahn (DB), når man er landet i Hamburg. Det viser sig nemlig, at DSB er meget bedre til at overholde sine fartplaner end deres tyske kolleger.

I oktober nåede DB nemlig et historisk lavpunkt. Kun 51,5 procent af alle fjerntog i Tyskland – inklusive ICE lyntogene – kom frem til tiden.

Så er snoren klippet over til det første DSB EuroCity tog fra København til Hamburg. (Foto: Trends & Travel)

Meget af succes’en for de nye EuroCity tog vil selvfølgelig også afhænge af DSB’s billetpriser og afgangs-tidspunkter for EuroCity. Det komfort-mæssige og afslappede har toget helt klart på sin side.

Den tyske turist-branche ser da også store muligheder i det nye EuroCity tog. I forvejen er Tyskland det land, som flest danskere overnatter i – omkring en million om året.

”Bedre toglinier kan kun få dette tal til at vokse. Også fordi det er en mere klima-rigtig måde at rejse på end fly,” siger Bo Schou Lauridsen. Han er tysk turistchef  i Danmark.

I øjeblikket kører 60 procent af danskerne i bil, når de besøger Tyskland. 20 procent tager flyet, 15 procent bus og kun fem procent toget.

Når man ankommer til Hamborgs hovedbanegård, må man håbe, at tyske tog videre ud i landet kører mere præcist, end de har gjort det seneste år. DSB’s tog er meget mere punktlige end selv de meget opreklamerede ICE lyntog fra Deustche Bahn. (Foto: Wolfgang Weiser / Pexels)

Interessen for togrejser til udlandet stiger dog hos danskerne. Fra 2023 til 2024 steg antallet af internationale togpassagerer således med 22 procent, og fremgangen fortsætter i samme tempo.

DSB’s jomfru-tog med sin EuroCity satsning kommer kun kort efter, at det er kommet frem, at Danmark og København får to nye internationale toglinier fra næste forår.

Den ene er de schweiziske SBB jernbaners nattog mellem Basel og Malmø / København.

Den anden går fra København over Berlin til Prag i Tjekkiet. Den oprettes i et samarbejde mellem DSB, tyske Deutsche Bahn (DB) og tjekkiske České dráhy (ČD)….

(Indledningsfoto til artiklen: DSB)    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

nov 4, 2025Leif Bomberg
CPH er flyvendeRejs ikke til Pakistan

Skriv et svar Annuller svar

Leif Bomberg

Leif Bomberg er en erfaren journalist. Ud over Trends & Travel bestyrer han også www.leifshows.dk bloggen, der skriver om gadgets, sociale medier, teknologi og livsstil.,

4. november 2025 togrejserdsb eurocity, tog fra københavn til hamburg
Udvalgte rejseartikler
Skiferien bliver dyrere i år
Flere lande med Telenor
De sikreste lande at rejse i
Leifshows.dk

Læs også artikler på Leifshows.dk

  • Børn vil da også have god lyd
  • Kaffe med udendørs flair
  • Disse mobiler købte vi i oktober
  • Casio placerer klokken på en finger
  • Samsung igen nummer ét i mobil i verden
Om os

Trendsandtravel.dk har fingeren på pulsen når det drejer som om rejser, livstil, gadgets og meget mere.

2025 © Trendsandtravel.dk - partner with Leifshows.dk