
Det er ikke godt for en virksomheds omdømme og grønne image, når den i stor stil bruger brændstof-slugere og forurenende privatfly i stedet for at benytte rutefly eller tog til at transportere sine topledere.
Flere nyhedsmedier har været efter både det danske kongehus og regeringen for den samme praksis, når Danmark nu så gerne vil fremstå som et af de mest klima-rigtige lande i verden.
LEGO tager nu konsekvensen og lukker sit private flyselskab, der har været på vingerne i 63 år.
Med udgangen af februar vil LEGO have solgt de tre tilbageblevne Dassault Falcon forretningsfly, der har haft hjemsted i Billunds og Sønderborgs lufthavne,
I de første mange år kunne LEGO’s private fly udelukkende benyttes af virksomheden selv og naturligvis også af ejerfamilien Kirk Kristiansen bag den mange milliarder store legetøjs-koncern.
Senere kunne også andre chartre flyene, der til dagligt håndteres af det sønderjyske flyselskab Air Alsie.

I snart to år har Maersk Air Cargo benyttet Billund som sin europæiske base / hub til fragtflyvninger mellem Europa og Kina. (Foto: Billund Lufthavn)
Lejeindtægterne fra de tre business jets har dog været faldende, samtidig med at LEGO-familien er fløjet ind i en del kedelige overskrifter i danske nyheds-medier.
Således skal familien mellem 2020 og 2023 have benyttet et Dassault 8K fly 57 gange til at tilbagelægge en kort 100 kilometer lang strækning mellem Billund og Odense.
Alle andre bruger vil og eventuelt bus til turen, da Billund mærkelig nok ikke har en togforbindelse.
I øvrigt har LEGO’s behov for flyrejser haft enorm betydning for, at Billund Lufthavn overhovedet eksisterer – og i dag er Danmarks næststørste efter Københavns.
Tilbage i 1961 etablerede LEGO’s daværende topchef Godtfred Kirk Christiansen en 800 meter langt start- og landings-bane plus hangar. Tre år senere blev det til en offentlig lufthavn.
LEGO ønsker imidlertid at profilere sig stærkere som en bæredygtig virksomhed, selvom det indtil videre ikke er lykkedes at fremstille de populære byggeklodser i andet end plastik. I hvert fald ikke i stor stil.
Også Mærsk koncernen har droppet sine privatfly til koncernens ledelse:
Mærsk driver dog fortsat med stor succes sit fragtfly-selskab Maersk Air Cargo, der tidligere hed Star Air.
Flyselskabet benytter Billund Lufthavn som sin danske base og råder ifølge Wikipedia over 14 ældre Boeing 767F maskiner og to helt nye Boeing 777F cargo-fly. De bruges bl.a. til luftfragt mellem Europa og Asien….
(Indledningsfoto til artiklen: Markus Winkler / Unsplash)
Skriv et svar