
I øjeblikket kan man stort set kun komme frem og tilbage mellem København og Oslo med færge eller fly.
En fast toglinie findes ikke langs Sveriges vestkyst, selvom det ville være oplagt med et elektrisk og klimarigtigt hurtigtog mellem den danske og norske hovedstad.
Lidt ligesom der har været mellem København og Stockholm i mange år, men som lige nu er afbrudt på grund af mangel på hurtige X2000 tog.
Både DSB og norske Vy har flirtet med tanken om at etablere sådan en direkte togforbindelse mellem Danmark og Norge. Den skal i givet fald åbnes i 2026.
Nu melder svenske SJ sig også under fanerne, og dét med ret konkrete og meget hurtigere planer
Svenskerne har nemlig allerede bestilt togtyper, der kan køre med op til 250 kilometer i timen. I øjeblikket må lyntog maksimalt køre 200 km/t i Sverige.
Danske lyntog er endnu langsommere, hvilket er med til at isolere Danmark fra det hastigt voksende netværk af hurtige toglinier og nattogs-forbindelser ude i Europa.
De første lyntog skal efter planen af i efteråret 2027, men i begyndelsen kun mellem Göteborg, Malmø og København.
Allerede året efter – 2028 – vil hurtigtog fra SJ mellem København og Oslo kunne åbne kørslen, skriver det svenske fagmedie ”Järnvägar.nu.”
De svenske jernbaner SJ har bestilt 20 sæt af de hurtige tog til levering fra den spanske fabrikant Alstom i 2027.
De har kælenavnet ”Delta” og vil få deres debut i Sverige på Västkustbanan mellem Göteborg, Malmø, København og Oslo….
(Indledningsfoto til artiklen: Alstom)
Skriv et svar