
Motorer med brint-drevne brændstof-celler har længe været diskuteret i autobranchen, og flere bilfabrikker har i begrænset omfang person- og lastbiler kørende med denne teknologi, der er et reelt alternativ til elmotorer og batterier.
Flyfabrikkerne pusler også med hydrogen- alias brint-motorer, fordi det har vist sig meget svært at bygge rent elektriske fly.
Batterierne vejer ganske enkelt så meget, at der kun vil være plads til få passagerer ombord, og de kan kun flyve elektrisk på korte ruter.
Nu dukker brint-motoren også op i krydstogt-verdenen for første gang. Ikke på et lille prøve-fartøj, men på to nye krydstogt-skibe i fuld størrelse.
Det vil være noget af en revolution på krydstogter med skibe, der overhovedet ikke forurener. Det eneste, der kommer ud af udstødningen fra en brintmotor, er lunkent vand.
Det er det schweiziske, men norsk-ejede Viking Ocean Cruises, som overhaler alle andre krydstogt-rederier indenom.

Viking vil benytte de nye forureningsfrie skibe til krydstogter i både Østersøen, Norge, Middelhavet og Storbritannien. (Foto: Viking Ocean Cruises)
De to nye brint-drevne ”Viking Libra” og ”Viking Astrea” skal gå i drift i henholdsvis 2026 og 2027.
Krydstogt-branchen er ellers midt i en forvandling fra gammeldags forurenende skibe med diesel motorer på bunkers-olie til de mere moderne, der sejler på flydende naturgas (LNG).
Naturgas oser mærkbart mindre end diesel og bunkers-olie, men LNG-drevne krydstogt-skibe forurener fortsat.
Et andet miljø-skånende tiltag i den forbindelse er, at de fleste nyere krydstogtskibe kan arbejde med landstrøm.
Det betyder, at skibene kan slukke deres motorer helt, når de ligger til kajs. I stedet bliver de bogstavelig talt sat i stikkontakten i havnen.
Langt fra alle krydstogthavne kan tilbyde landstrøm, og flertallet af krydstogtskibe på havene sejler fortsat på dieselmotorer og er ikke forberedt for landstrøm. Kun de nyere er skiftet til LNG.

Et kig ind i en Junior Suite på Viking Libra. (Foto: Viking Ocean Cruises)
Det bliver spændende at se, hvordan verdens helt store krydstogt-rederier nu reagerer på, at en af de deres mellemstore konkurrenter nu pludselig bliver den mest grønne af alle.
Viking Ocean Cruises får fremstillet sine to nye brint-drevne skibe på Fincantieri værftet i Norditalien, som hører til branchens helt store. Mange af de mest kendte krydstogt-skibe er fremstillet her.
Fincantieri afslører, at Viking Ocean Cruises har bestilt yderligere to brint-baserede skibe, som efter planen skal stå færdige i 2031.
De nye næsten forurenings-fri motorer på hver seks megawatt kommer fra italienske Isotta Fraschini Motori (IFM), der er et datterselskab af Fincantieri.
Isotta Fraschini blev grundlagt tilbage i 1900 og var i mange år mest kendt for at levere motorer til person- og lastbiler samt til Italiens krigsfly under anden verdenskrig.
I dag bygger Isotta Fraschini fortsat luksusbiler og special-lastbiler, men i stigende grad motorer til den maritime verden.

(Foto: Viking Ocean Cruises)
De nye brint-drevne motorer sender den traditionsrige gamle motorfabrik helt frem i toppen af krydstogt-branchen.
Fincantieri vil forsyne de to nye Viking krydstogtskibe med brinttanke, der er store nok til at kunne dække flere krydstogter ad gangen.
Viking kan nemlig nemt sejle ind i problemer med forsyningskæden. Kun meget få krydstogthavne i verden vil kunne levere flydende brint i de første par år.
For ikke særligt længe siden måtte de udvide med flydende naturgas ved siden af traditionel olie. Så kom kravet om landstrøm, og nu skal der også flydende brint oveni.
Det er dyrt for havnene, og de vil nok først foretage investeringen, når flere krydstogt-rederier med mange havne-anlæg vil have skibe med brint-motorer.
”Viking Libra” og ”Viking Astrea” bliver i øvrigt mellemstore krydstogtskibe med plads til 998 passagerer i 499 kahytter og suiter.
Viking Ocean Cruises har i øjeblikket 13 krydstogtskibe i drift plus adskillige andre placeret i søsterselskaberne Viking Expeditions og Viking Rivercruises.
Dertil skal lægges to bestilte LNG-baserede skibe hos Fincantieri og option på fire flere. Disse kan dog ændres til brint-drift, hvis det viser sig at være en motor-type, der kan holde til travle krydstogter.
Til sidst skal jeg lige nævne, at Viking Ocean Cruises bliver det første krydstogt-rederi med forurenings-frie skibe på havet, men ikke det eneste.
Europas største rederi MSC Group har nemlig planer om at udstyre skib nummer fem og seks i sit luksus-datterselskab Explora Journey med en kombination af brint- og LNG-drevne motorer.
Exploras første luksus-skibe er nogenlunde på størrelse med de to nye fra Viking. De har plads til 992 passagerer fordelt på 461 suiter, penthouses og såkaldte ”residences”. Alle med egen balkon….
(Indledningsfoto til artiklen: Viking Ocean Cruises)
Skriv et svar