Det er ikke så længe siden end i sommers, da DSB glædestrålende kunne fortælle, at der fra maj 2026 åbnes en direkte nattogs-linie mellem København, Berlin og Prag.
Den oprettes gennem et samarbejde mellem DSB, tyske Deutsche Bahn (DB) og tjekkiske České dráhy (ČD). Undervejs vil det ikke – som i dag – være nødvendigt at skifte tog.
Den i øvrigt spændende toglinie ser nu ud til at blive overhalet af de schweiziske jernbaner SBB, der fra den 15. april vil åbne et nattog mellem Basel i Schweiz og København og Malmø i den anden ende.
Den nye EuroNight ekspres vil SBB drive i samarbejde med det private togselskab RDC Deutschland, der hører under den store amerikanske Railroad Development Corporation (RDC).
Den 1.400 kilometer lange toglinie støttes finansielt af den schweiziske regering som led i at flytte offentlig transport over på mere klima-venlige platforme.
Planen er at få tre afgange hver vej om ugen. Undervejs stopper nattoget bl.a. i Padborg, Kolding, Odense og Høje Taastrup og i Københavns Lufthavn.
Ophold på Københavns Hovedbanegård er der ikke tid til. Derfor må københavnere stige på i lufthavnen eller Høje Taastrup.
På vejen gennem Tyskland stopper det nye EuroNight i Hamburg, Frankfurt, Mannheim, Karlsruter og Freiburg.
Togene afgår fra Malmø mandage, torsdage og lørdage klokken 18:57 og når frem til Basel klokken 11:30 næste dag.
Den modsatte vej er afgangene hver onsdag, fredag og søndag fra Basel med ankomst i Malmø klokken 09:35 dagen efter.
De elektrisk drevne EuroNight tog har plads til 350 passagerer, der kan fordele sig i vogne med sæder, sovesæder eller senge-kupeer. Toget er også udstyret med en bistro restaurant.
Billetsalget indledes den 4. november, oplyser SBB….
(Indledningsfoto til artiklen: SBB)





Skriv et svar