For nogle år tilbage var det meget oppe i medierne, at mobiltelefoner og andre batteri-drevne gadgets kunne eksplodere ombord på passagerfly.
Midt i rampelyset stod verdens største smartphone fabrikant Samsung, hvis dyre Galaxy Note telefoner brød i brand flere gange. Tilsyneladende uden forvarsel.
De eksploderende Li-ion batterier endte med at koste Samsung mange milliarder kroner, fordi virksomheden trak titusinder af Galaxy Note telefoner tilbage og måtte betale erstatning til mobilernes ejere.
Heldigvis kom ingen passagerer til skade ved eksplosionerne, og ingen passagerfly styrkede ned efter brande i kabinen.
Til gengæld satte episoderne fokus på de ret sarte Li-ion batterier, der ligger i de fleste elektroniske gadges nu om dage. Fra mobiltelefoner og laptops, over kameraer og øretelefoner til digital-ure og powerbank batterier.

Powerbank ekstra batterier som dette kan åbenbart eksplodere eller bryde i brand. (Foto: Kamil Switalski / Unsplash)
De internationale luftfarts-myndigheder strammede efterfølgende regler for, hvordan passagerer må tage Li-ion batterier med på flyrejsen.
De må f.eks. ikke lægges i kufferter og anden bagage, der tjekkes ind og ender i flyenes lastrum.
De opladelige battier skal i stedet medtages i kabinen, fordi flyselskabernes her bedre kan slukke brande og forhindre katastrofer end, hvis batterierne lå gemt i flyets mave.
At det er en god regel, blev bevist i går, hvor en schweizisk SWISS Airbus A320 neo måtte afbryde sin rejse fra Zürich til Tel Aviv og foretage en sikkerheds-landing i Athen.
Årsagen var en passagers defekte powerbank, som truede med at gøre skade i ruteflyets kabine.

Efter en dramatisk brand skal det nu være forbudt at have Li-ion baserede gadges som f.eks. powerbanks og mobiltelefoner liggende i overskabene på sydkoreanske rutefly. (Foto: Andrej Lisakov / Unsplash)
Her lykkedes det kabine-personalet at uskadeliggøre powerbanken ved at lægge den i en særlig ”Lithium-Safe-Bag”, som flyet medbringer til netop dette formål.
Tasken er brandsikker og tykt isoleret, så defekte batterier ikke kan gøre skade, når de er anbragt i den.
Alligevel vurderede SWISS flyets piloter, at situationen havde været så faretruende, at de afbrød flyveturen og landede i den nærmeste større lufthavn. Den lå i Athen.
I den græske lufthavn blev den famøse powerbank overdraget til det lokale brandvæsen, der uskadeliggjorde de lille ekstra batteri.
Ifølge SWISS var der på intet tidspunkt fare for passagerer, kabine-personale eller flyet selv. Efter nogle timers ophold i Athen kunne det schweiziske rutefly fortsætte sin rejse til Tel Aviv i Israel.

To mennesker kom lettere til skade, da et Airbus A321 fly fra koreanske Air Busan for en uge siden måtte evakueres, efter at en powerbank var brudt i brand, mens den lå i en passagers taske i overskabet over vedkommendes sæde. (Foto: Breaking Aviation News / X / Twitter)
Hændelsen hos SWISS kommer kun få dage, efter at det sydkoreanske flyselskab Air Busan forbød powerbanks og andre gadgets med Li-ion batterier i overskabene over sæderne.
Passagerer skal i stedet holde apparaterne hos sig på hele flyveturen.
Denne skærpelse kommer, efter at en Airbus A321 fra det koreanske lavpris-selskab brød i brand og blev fuldstændigt ødelagt.
Årsagen var angiveligt en defekt powerbank, der eksploderede, mens den lå i en passagers taske i et overskab….
(Indledningsfoto til artiklen: SWISS)





Skriv et svar