
Efterhånden som luftfarten er kommet på vingerne igen efter tre år med Corona, er der også blevet plads til igen at forkæle passagererne meget mere.
I hvert fald dem, som har råd til at købe flybilletter med indbygget forkælelse på Business eller First Class.
Singapore Airlines er traditionelt et af de flyselskaber, der rangerer højest i brugerkomfort og service ombord.

Den fornemme Michelin menu serveres hver dag på Business Class i Singapore Airlines rutefly fra København til Singapore. (Foto: Jeffrey SS / Unsplash)
I Københavns Lufthavn har Singapore Airlines ikke mange konkurrenter i den disciplin.
Og slet ikke, når det gælder om at servere mad i Michelin klassen på sin daglige rute til Singapore.
Den suveræne position udbygger Singapore Airlines nu igen, når flyselskabet den 1. marts introducerer en helt ny forårsmenu i samarbejde med den danske to-stjernede Michelin restaurant AOC i København.
Trends & Travels udsendte har prøvesmagt den nye to-retters menu, som Singapore Airlines vil servere til sine omkring 40 Business Class passagerer fra København til Singapore.

Forretten med kammusling bliver serveret ombord på flyet. (Foto: Singapore Airlines)
Det skete på jorden, og lad det være sagt med det samme: Menuen fra AOC’ stjernekok Søren Selin er ganske enkelt fremragende ”hernede”.
Spørgsmålet er blot, om den er helt så god oppe i 12 kilometers højde.
Ikke fordi råvarerne og serveringen er dårligere. De er de samme og i fornem klasse.
Men fordi mennesker normalt ikke smager på samme måde i et passagerfly som i fri luft på jordoverfladen.

Køkkenchef Søren Selin fra den københavnske Michelin restaurant AOC sørger for en suveræn gourmet oplevelse ombord på rutefly fra Singapore Airlines. (Foto: Singapore Airlines)
Selv i fuldt moderne passagerfly er trykforskellen og ofte også luftfugtigheden nemlig anderledes.
I praksis betyder det, at mange foretrækker krydret mad på flyrejser. Af samme grund er tomat-juice og Bloody Mary populære drikkevarer hos flypassagerer.
Til gengæld er der en risiko for, at passagererne ikke smager helt så detaljeret og får selv små hårfine detaljer med, der er karakteristiske for ”fine dining” måltider fra Michelin klasse restauranter.
Dermed ikke sagt, at det er spild af gode kræfter at fremstille så dejlige måltider til flypassagerer. Slet ikke.

Hovedretten med lamme-culotte serveret på flyet. (Foto: Singapore Airlines)
De heldige spisere skal blot være klar over, at samme måltid kan smage forskelligt i fly og i en restaurant nede på jorden.
AOC’s erfarne køkkenchef Søren Selin har arbejdet tæt sammen med Gate Gourmet, der står for catering til de fleste flyselskaber i Københavns Lufthavn.
Det er dels for at tilpasse den nye Michelin klasse menu til forholdene i et passagerfly. Dels bliver måltiderne serveret på en anden måde i et fly, hvor der ikke er uendelig plads til tallerkener, skåle osv som på et bord på en restaurant.
Den nye forårs-menu, som Singapore Airlines’ Business Class passagerer kan glæde sig til fra i morgen, består af to serveringer.

Enkelt, men i fremragende klasse. Lammeculotte hos Singapore Airlines. (Foto: Singapore Airlines)
Forretten er kammusling med glaskål, peberrod og dild, mens hovedretten er lamme-culotte med hjertesalat, morkel-sauce og forårs-urter.
Fra Singapore til København letter flyet klokken 00:25 lokal med ankomst i København kl. 07:10.
Hvis man ikke kun vil besøge Singapore, hvilket i sig selv er en spændende oplevelse, kan man fra Singapores Changi lufthavn flyve videre på et stort netværk af Singapore Airlines ruter ude i Asien og Australien mv….
(Indledningsfoto til artiklen: Singapore Airlines)
Skriv et svar