Selvom det ikke kun er positive nyheder fra Tyskland, vi hører i øjeblikket, har vores store nabo mod syd fortsat et flot image verden over.
Det tyske brand overgås kun af Japan i en ny international analyse, men ligger foran nationer som Canada, Italien og Schweiz.
Tyskland fastholder dermed sin position som det højest placerede europæiske land i det såkaldte Anholt Nation Brands Index 2025 (NBI).
Indekset er udviklet af den britiske politiske rådgiver Simon Anholt. Han har siden 2005 vurderet brand-værdien af 50 ledende nationer ud fra seks hovedkategorier – eksport, regering, kultur, befolkning, turisme og immigration / investeringer.

Tyskland forbindes meget med kultur og historie. Her f.eks. med en 100 år med Bauhaus stilen i Bauhaus museet i Weimar. (Foto: Francesco Carovillano /DZT)
For den tyske rejsebranche er det særligt positivt, at landet i 2025 bevarer sin plads som nummer 10 i kategorien turisme.
Samtidig oplever tyskerne en markant forbedring i kategorien kultur, hvor landet rykker fra en sjette- til en tredjeplads sammenlignet med 2024.
Blandt de faktorer, der især styrker Tysklands image som rejse-destination, er landets historiske bygninger og byliv.
En særanalyse af NBI, som NBI har lavet for den tyske stats turist-central DZT, viser, at rejselandet Tyskland forbindes med brand-værdier som spændende, fascinerende og lærerig – efterfulgt af afslappende og romantisk.
Internationale kultur-turisters forventninger til Tyskland omfatter især kultur arv, lokale traditioner, gastronomi, arkitektur samt kunst, museer og festivaler. Hertil kommer multi-kulturelle events og steder, musik-arrangementer, street art, teater og ballet….
(Indledningsfoto til artiklen: Bhavik Nasit / Unsplash+)





Skriv et svar