Den massive milliard-støtte, som Danmark og Sverige har givet SAS, har reddet flyselskabet fra en mulig konkurs, men den har ikke kunnet forhindre SAS i at komme ud af det seneste kvartal med et underskud på 2,071 milliarder svenske kroner. Det svarer til ca. 1,5 mia. danske.
SAS har ellers gjort, hvad selskabet kunne for at imødegå omsætnings-nedgangen ved at skære i omkostningerne. SAS har således sagt farvel til 4.000 af de planlagte 5.000 medarbejdere, som skal fyres som følge af Corona krisen.
I sin regnskabs-beretning skriver SAS, at man kan mærke en langsom bedring i passagertallet, efter at det faldt med 86 procent i perioden februar til april. SAS arbejder med et forskudt regnskabsår, så det netop afsluttede i juli var årets tredje.
I juli gennemførte SAS 8.700 afgange, hvilket svarer til 25 procent af det normale. Det er dog 20 procent bedre end i maj.
I løbet af de kommende måneder håber SAS at kunne øge sin passager-trafik til mellem 35 og 40 procent af det forventede inden Corona krisen.
SAS regner ikke med, at luftfarten kommer i nærheden af normalt niveau før i 2022. En tilbage-vending til den glade situation, inden COVID-19 virussen lammede verden, vil nok tage endnu flere år.
Topledelsen i det skandinaviske flyselskab er meget forsigtig med at forudsige, hvordan forretningen kommer til at gå i den kommende tid – og det skyldes flere faktorer.
Dels er SAS – som sine konkurrenter i luften – afhængig af, at en række lande løsner deres nuværende rejse-restriktioner. Det kan måske blive svært, fordi et øget smittetal på det seneste har øget begrænsningerne.
Dels kan SAS mærke en forandring i den måde, passagerer bestiller rejser på. Bookinger sker meget tættere på afrejse-datoen, hvilket gør det svært for selskabet af lave forecasts for behov af maskiner.
SAS fremhæver, at en overgang til udelukkende at bruge moderne Airbus fly vil gavne på udgiftskontoen. Maskiner som Airbus A320, 321 og A350 bruger væsentlig mindre brændstof end SAS’ gamle Boeing 737 og 767 eller Airbus A340. SAS regner med at være et rent Airbus selskab fra 2023.
I forbindelse med Airbus har SAS lavet en aftale om at få udsat leveringen af otte A320neo fly til senere. SAS regner simpelthen ikke med, at der er passagerer til dem lige nu. SAS har bestilt 80 eksemplarer af Airbus’ bestseller. Halvdelen er ankommet hos SAS.
I månederne maj, juni og juli omsatte SAS for 17,5 milliarder svenske kroner. I samme periode for et år siden lå omsætningen på 32,7 mia. kroner (svenske).
(Indledningsfoto til artiklen: SAS)
Skriv et svar