
Diskussionen om alternative energi-former til passagerfly har været lidt lavmælt på det seneste.
Til gengæld raser debatten i mange lande, om man ikke skulle satse mere på fjerntog end på rutefly – uanset om de måtte flyve på grønne brændstoffer.
Airbus puster nu til ilden ved at meddele, at man vil have et passagerfly klar senest i 2035, der drives frem af flydende brint. Helt forureningsfrit og uden CO2 belastning.
Hvor elfly normalt er meget små, fordi batterierne vejer så meget, vil Airbus præsentere et brintfly med plads til flere hundrede passagerer.

Airbus A380 testflyet flyver på sine normale fire jetmotorer, men har fået tanke med flydende brint og en elektrisk propeller motor anbragt bag på skroget for at at afprøve den nye teknologi. (Foto: Airbus)
Det skal lette første gang som testfly i 2026, hvor man har ombygget et brugt Airbus A380 kæmpefly til brint-drift.
Airbus’ idé er at anbringe det nedfrosne brint – minus 253 grader Celsius – i ekstra tanke, der hænges under vingerne. Ligesom man ofte ser det på krigsfly.
Hver under-vinge-tank vil indeholder sin egen brændsels-celle, der kan forvandle det gasformede brint til elektrisk energi, som flyets motorer kan bruge.
I Airbus’ første prototype er der tale om elektriske propeller-motorer, som er anbragt bagerst på skroget.

Det nedfrosne brint i gasform ledes gennem en anlæg med brændstof-celler, hvor det forvandles til elektricitet, som en motor kan anvende direkte. (Foto: Airbus)
Senere vil Airbus præsentere mere elegante løsninger med integrerede elektriske jet- eller propeller-motorer.
I mellemtiden er Airbus gået i samarbejde med den franske teknologi-koncern ArianeGroup om at bygge verdens første optanknings-sted til flydende brint.
Det skal stå klar i den franske Toulouse-Blagnac lufthavn i 2025….
(Indledningsfoto til artiklen: Airbus)
Skriv et svar