
I takt med, at fly- og rejse-trafikken bliver mere og mere normaliseret efter Corona pandemien, er cyber-kriminelle desværre også vågnet op af dvalen.
Senest har et af verdens største flyselskaber – American Airlines – måttet indrømme, at ukendte hackere har haft adgang til personlige informationer på ”et meget lille antal” kunder og ansatte.
Ifølge nyhedstjenesterne Yahoo News og Associated Express vil American Airlines ikke afsløre, hvor mange mennesker er berørt af hacker-angrebet. Kun, at der ikke er noget bevis på, at hackerne har misbrugt informationerne eller f.eks. sat dem til salg på den mørke del af internet.
De online-kriminelle skal have fået adgang til både navne, adresser, e-mail, telefon-nummer, fødselsdato, sundheds-data samt numre på rejsepas og kørekort..

Den store hotelgruppe IHG med bl.a. Holiday Inn kæden har haft uønsket besøg af vietnamesiske hackere. (Foto: JMG717 / Wikimedia)
Hackerne skal have fået adgang via et phishing angreb på American Airlines’ e-mail system. Flyselskabet opdagede angrebet tilbage i juli og orienterede straks myndighederne. Berørte passagerer og ansatte blev dog først alarmeret i den forløbne uge.
American Airlines oplyser, at man nu ved hjælp af eksterne specialister strammer sine it-systemer op, så tilsvarende angreb ikke kan lykkes i fremtiden.
Desuden får de ramte passagerer tilbudt gratis beskyttelse mod identitets-tyveri, som de ellers skulle betale ekstra for.
Det vellykkede hacker-angreb mod American Airlines er det andet på kort tid, som er blevet rapporteret fra rejse- og luftfarts-branchen.

American Airlines, der er verdens største flyselskab målt i antal fly, har været ramt af hackere. (Foto: Miguel Angel Sanz / Unsplash)
Også den store Intercontinental hotel-koncern (IHG) har været udsat for et vellykket angreb, hvor hackerne er blevet identificeret som den vietnamesiske TeaPea gruppe.
IHG, der omfatter 18 hotelkæder med Holiday Inn som den mest kendte, oplevede, at kunderne i en kort periode hverken kunne booke værelser eller tjekke in online.
Britiske BBC skriver, at hackerne bl.a. fik adgang til interne emails, referater af samtaler, Microsoft Teams og personlige data fra hotellernes servere.
Hullerne blev hurtigt lukket, men hackerne har siden forsøgt sig med afpresning, fordi de hævder at være i besiddelse af store mængder informationer….
(Indledningsfoto til artiklen: Mati Mango / Pexels)
Skriv et svar