
En overgang for nogle år siden gik der seriøs mode i, at flyselskaberne gjorde deres sikkerheds-videoer ombord mere interessante.
Normalt er videoerne, der bliver afspillet, inden flyet letter, gaab-kedelige. Kun få passagerer kigger på dem, selvom de jo er vigtige nok med deres informationer om nødudgange, iltmasker og svømmevestes placering i kabinen.
Flere flyselskaber brugte formuer på at få produceret sjove videoer. Mest berømte er nok videoerne fra Air New Zealand, der brugte kendte popmusikere til formålet.

(Foto: Brussels Airlines)
British Airways hyrede ingen ringere end Mr. Bean alias Rowan Atkinson. Turkish Airlines brugte LEGO figurer. Virgin Atlantic viste en hel rock-musical på sine passagerflys skærme. Selv SAS hoppede med på bølgen dengang.
Her under Corona har sikkerheds-videoerne været lige så triste som rejsebranchen i det hele taget. Heldigvis sker der nu noget igen.
Ofte upåagtede Brussels Airlines fra Belgien har i et stykke tid vist sikkerheds-procedurerne i en ganske morsom tegnefilm. Den har siden 1. august fået konkurrence af en flot musik-videoer på flyselskabets lange ruter.
Hovedpersoner i den nye fire minutter lange video er det kendte popband Hooverphonic, der bl.a. repræsenterede Belgien ved European Song Contest 2021.
Læg mærke til teksten i videoen og ikke kun den fængende musik. Teksten er nemlig præcist de sikkerheds-procedurer, der normalt bliver læst op.
Undervejs har flyselskabet også smuglet henvisninger til andre kendte belgiske kunstnere som f.eks. maleren Rene Magritte
”Brussels Airlines har i mange år været en flyvende ambassadør for belgisk øl, vine og chokolade. Nu hører belgisk musik også til udvalget,” skriver flyselskabet.
(Indledningsfoto: Brussels Airlines)

(Foto: Brussels Airlines)

(Foto: Brussels Airlines)
Skriv et svar