Efter at Airbus bragte sig klart i spidsen i de første par dage af det store Dubai Air Show 2019 med ordrer på 150 nye fly, er ærkerivalen Boeing omsider begyndt at røre på sig.
Boeing kan således på tredje- og fjerdedagen melde om store salg af både det store langdistance fly 787 Dreamliner og af den kriseramte 737 MAX model, som har været ramt af start-forbud siden marts.
Den største jubel i længere tid lød hos den amerikanske flyfabrik i går. Efter over et halvt år stilstand kom den første ordre i hus på 737 MAX.
Den kom fra Kazakhstan, hvor det lokale flyselskab Air Astanas underskrev en hensigts-erklæring om at købe 30 styk Boeing 737 MAX 8 maskiner.
Dem vil Air Astanas bruge til sit nye lavpris datterselskab FlyArystan. Ordren har en værdi af 3,6 milliarder dollars.
Her onsdag morgen kom så nyheden, at Emirates har bestilt 30 Boeing 787 Dreamliners til at supplere sine lidt mindre 777X familie af langdistance fly.
Valget hos Emirates, der er et af verdens helt store flyselskaber på interkontinentale ruter, kommer så lidt af et slag i ansigtet på Airbus.
Emirates forhandlede nemlig både med Boeing om 787 Dreamliners og Airbus om A350 maskiner til den pågældende ordre.
Emirates er mest kendt for at være verdens største ejer af de enorme Airbus A380 fly – over 100 eksemplarer – men knap så opsigtsvækkende har det Dubai-baserede flyselskab øget sin beholdning af mindre langdistance maskiner i de seneste par år.
Valget er i høj grad faldet på Boeing, der leverer både 787 Dreamliners og 777-8 og 777-9 fly til Emirates. Dertil kommer forhånds-bestillinger på den endnu ikke færdige Boeing 777X.
Som del af den nye kontrakt vil Emirates erstatte 30 Boeing 777 fly med 30 787-9 Dreamliners. Emirates vil fortsat være verdens største bruger af Boeing 777 med 155 maskiner i dag og 126 fly i ordrebogen.
Den seneste nye Boeing 787-9 Dreamliner kan flyve 296 passagerer over afstande på 13.950 kilometer. Det sker med et 20 procent lavere brændstof forbrug end på de fly, de nye Dreamlinere erstatter.
Etihad aflyser hos Boeing
Selvom humøret er vendt hos Boeings salgsfolk i Dubai, siver der imidlertid også mere kedelige histore frem. For mens Emirates køber ind af Boeing 787 Dreamlinere, afbestiller Emirates lokale rival Etihad.
Etihad har nemlig i dag offentliggjort, at man mindsker sin ordre af Dreamlinere. Den lød ellers på 71 maskiner, der skal leveres frem til 2023, men er nu blevet 20 færre.
Det Abu Dhabi baserede flyselskab har ellers haft de store spendér-bukser på i de senere år, hvor araberne bl.a. købte sig ind i Air Berlin og Alitalia. Begge investeringer har været katastrofer. Air Berlin er konkurs og Alitalia tæt.
Etihad har derfor ændret strategi og vil være mindre ekspansiv i fremtiden. Det er bl.a. gået ud over Airbus, hvor Etihad i februar skar sin bestilling af 62 A350 langdistance fly ned til 20….
(Indledningsfoto: Boeing)
Skriv et svar