De fleste betragter nok Airbus’ enorme A380 som verdens største fly. Det er det ikke. S380 er verdens største passagerfly, men langt fra klodens største i luften.
Den ære har Antonov i Ukraine med sine kolossale An-124 og 225 fragtfly, som man fra tid til anden ser billeder af, når de transporterer enorme stykker gods, hele maskiner eller adskillige tanks på én gang.
Forskellen på de to er primært antallet af motorer. An-225 har seks mod 124’erens fire. Begge vejer op til 250 tons, har et vingefang på næsten 90 meter og er over 18 meter høje.
Antonov er kommet i klemme i konflikten mellem Rusland og Ukraine. Fabrikken har nemlig fremstillet fly i begge lande, og samarbejdet med det statslige russiske fly-konsortium UAC blev revet i stykker i 2015.
Nu mangler Antonov i Ukraine akut reservedele for at kunne bygge sine fly videre. Dem har ukrainerne tidligere fået fra Rusland, men den kanal er lukket nu om dage.
Meget smart set rykker amerikanerne nu ind med assistance. Boeings datterselskab Aviall hopper ind som ny leverandør af reservedele og som strategisk partner, der kan hjælpe med at sælge de ukrainske fly ude i verden. Aviall producerer masser af dele til Boeing fly.
Traditionelt har køberne af Antonov fly nemlig være Ukraine selv, Rusland, Hviderusland og en række andre lande, der var tæt knyttet til Moskva.
Det bliver nu ikke umiddelbart produktionen af luftens giganter, som Boeing går ind og hjælper med. Selvom både USA’s militær godt kunne have brug for et fragtfly, der får Lockheed Galaxy og Hercules til at ligne dværge.
Rusland siges at ville fortsætte med at bygge Antonov An-124 videre. Amerikanerne vil derimod hjælpe med at få Antonovs regionale passagerfly An-148, An-158 og An-178 på vingerne.
Netop mindre passagerfly med plads til 150 sæder eller mindre er der stor interesse for i markedet lige nu.
Derfor har Airbus købt sig ind i canadiske Bombardier og omdøbt deres regionale jet til Airbus A220.
Tilsvarende har Boeing forlovet sig med brasilianske Embraer, hvis konkurrerende kort-distance-fly bl.a. bruges af norske Wideroe.
Med en ekstra hest i stalden via sit datterselskab Aviall kan Boeing pludselig stå meget stærkt i kapløbet med ærkerivalen Airbus.
Med støtte fra amerikansk kapital skal serie-produktionen af Antonov passager flyene indledes om godt et år. Indtil da vil to eller tre maskiner stå klar, og efterfølgende vil der blive bygget otte om året i Ukraine.
Ikke meget sammenlignet med, hvad Boeing og Airbus kører ud af fabrikshallerne hver måned, men trods alt en redning af tusinder af arbejdspladser i det kriseramte Ukraine.
Antonov An-148 er et to-motorers fly til korte og regionale ruter. An-158 er en forlænget udgave, mens An-178 er en fragt-version af An-158 modellen….
Skriv et svar