Selvom den internationale luftfart præges af lavpris selskaber, stiger markedet for private business jets år for år.
Flere og flere forretningsfolk eller private med penge på lommen foretrækker, at de kan flyve direkte til deres ønske rejsemål, lige når det passer dem – og uden at skulle stå i kø ved check-in eller slås med sædenaboen om armlænet mellem dem.
At de private fly er et interessant marked, ser man også på det kapløb, som fabrikanterne udkæmper med hinanden.

Boeings nye 777X fly kommer nu også i to private BBJ varianter. De tilbyder plads på op til 342 kvadratmeter. (Foto: Boeing)
Det er ikke kun specialisterne i de mindre business fly, der løber om kap. Navne som Bombardier, Honda. Embraer eller franske Dassault.
Også verdens to helt store i fly – Boeing og Airbus – har voldsomt travlt med at overgå hinanden i tilbud om luksuriøse firmafly i gigant klassen.
Dertil kommer så også, at mindst én russisk flyfabrik er på vej med et privatjet. Rusland har jo efterhånden mange superrige mennesker, der har brug for at komme hurtigt og bekvemt rundt i det store land.

Det kan godt være, at First Class hos de asiatiske og mellemøstlige flyselskaber er lækre. Men de slår næppe dette soveværelse i en privat Boeing BBJ 777X. Design Edese Doret.
Boeing tog i går teten i det store kapløb om privatfly.
Endnu inden det første rutefly af den nye Boeing 777X er kommet på vingerne, tilbydes den nu i en luksuriøs udgave til statschefer, koncern direktører, milliardærer – og til flyselskaber, der udlejer private jetfly.
De nye fly fra Boeing Business Jets (BBJ) sigter mod den målgruppe, der gerne vil have en villa på vinger. Hos Boeing kan de således vælge mellem kabiner på 303 eller 342 kvadratmeter, som selvfølgelig skræddersys helt efter kundens lyst og behov.
Det er rene balsale sammenlignet med rute-udgaverne af de samme Boeing 777X maskinerne. De rummer sæder til mellem 350 og 425 passagerer. I de private versioner er der typisk sofapladser til mellem 20 og 50 mennesker ombord.

Hvem siger, at man skal spise sine måltider serveret i plastik på et tarveligt klap-ned bord? Det kan også foregå, som Unique Aircraft og ACA 3D forestiller sig.
Selvom møbler og indretning med rigtige badeværelser, store dobbeltsenge osv lægger ekstra kilo på hvert fly, er det dog for intet at regne med den vægt-besparelse, man opnår i forhold til en Boeing 777X med måske 400 passagerer ombord.
De færre tons kan Boeing udnytte til at give de nye privatjets en enorm rækkevidde. Faktisk kan den ”lille” BBJ 777X-8 udgave flyve halvvejs jorden rundt uden optankning undervejs. Mere præcist 21.570 kilometer eller 13.400 mil, som det hedder i pilotsprog.
Som resten af den nye Boeing 777X familie er de to BBJ modeller forsynet med letvægts-vinger af et composite materiale. Hver vinge på 72 meter indeholder 644 kilometer carbon tape, der smeltes sammen lag for lag.

Dagligstue atmosfære i en stor jet airliner. Designer er fra Aeria Luxury Interiors.
Denne proces skaber tonsvis af affald, som Boeing fremover vil genbruge. Senere kan der sagtens dukke dele af jeres næste personbil eller laptop op, som har en fortid som rester fra et Boeing passagerfly.
BBJ modellerne af Boeing 777X får større vinduer end de almindelige rutefly varianter, hvis kunden ønsker det. Han eller hun kan samtidig indrette sin private jet helt efter egen smag med f.eks. opholdsstuer, stort køkken, sengeafdeling og en konference afdeling med stort mødebord midt i kabinen.
Boeing nævner ikke noget om priser. De mennesker, der interesserer sig for et privatfly af denne kaliber, taler ikke om penge. Man har dem….

Denne indretning er skabt af GDC Technics og M&R Associates Design.
http://www.boeing.com/commercial/bbj/
Skriv et svar