Det er ikke ligefrem, fordi Holland mangler vand. Landet, der nu om dage vist nok skal tituleres Nederlandene, har 217 dage om året med regnvejr og mellem 750 og 900 millimeter af regnvand.
Ikke desto mindre er Hollands nationale flyselskab KLM et af de første i verden til at servere afsaltet havvand i stedet for traditionelt fersk- eller kildevand ombord på sine rutefly.
Årsagen? Genbrug af salt havvand, som vi har rigeligt af på denne jord, er mere miljørigtigt, mener KLM….
Indtil 2022 var det at fjerne salt fra havvand ellers en både dyr og energi-krævende proces. Den afhang af både fossile brændstoffer og kemikalier for at gøre saltvand drikkelig for mennesker.
Da var det, at to hollandske brødre – Tammo og Jort Wildschut – var på ferie i Cape Town. Det var, da den sydafrikanske storby havde sin værste tørke i mange år.
Brødrene Wildschut oplevede paradokset, at de kunne svømme og surfe på havet lige ud for Cape Town, samtidig med at der manglede akut ferskvand inde på land.

Når man fremover beder om en flaske vand ombord på KLM’s fly, får man sandsynligvis serveret afsaltet havvand. (Foto: Miguel Angel Sanz / Unsplash)
De undersøgte mulighederne og fandt ud af, at af-saltet havvand er meget udbredt i visse dele af verden. Måske specielt i Mellemøsten, hvor det er vejen til at få drikkevand i mange lande langs den Persiske Bugt – bl.a. i Emiraterne og Qatar.
Afsaltningen foregår normalt via en såkaldt ”omvendt osmose”, der er kostbar, men som selvfølgelig ikke er noget problem for rige lande som de arabiske. Helt anderledes med mange afrikanske lande, der lever i fattigdom.
Tammy og Jort havde heldigvis fået en god idé – hvordan man afsalter havvand billigt ved hjælp af næsten gratis sol-energi.
De åbnede straks deres egen vand-fabrik i Holland – SEA Water. Den fremstiller i dag drikkevand ved hjælp af 100 procent vedvarende energi og 75 procent mere energi-effektivt end den traditionelle afsaltnings-proces.
SEA Water er vidt udbredt i dag i Holland, hvor man kan købe vandet i både dåser og genbrugs-flasker af glas i supermarkeder og et stigende antal restauranter, cafeer og barer.
Nu vil KLM Royal Dutch Airlines åbenbart flyve samme vej. Flyselskabet har opsagt sit mange-årige samarbejde med den lokale aftapper af mineralvand SPA Reine for i stedet at satse på afsaltet havvand fra SEAWater.

(Foto: SEA Water)
I øjeblikket prøvekører KLM havvandet for at se, hvordan passagererne reagerer og for at undersøge, om det er lige så let at håndtere i et fly med begrænset plads og særlige trykforhold som almindeligt ferskvand.
Hvis I flyver internationalt med KLM i øjeblikket eller i den nærmeste fremtid, vil I nok ikke få serveret SEA Water.
Prøvekørslerne foregår nemlig primært i de mindre rutefly hos KLM’s regionale datterselskab KLM CityHopper.
Går prøvekørslerne godt, kan I fremover drømme om at sejle på og tappe saltvand fra Nordsøen, når I nyder et glas drikkevand hos KLM.
Til sidst skal jeg i øvrigt huske at nævne, at KLM ikke er det første store flyselskab, som serverer afsaltet havvand på sine afgange.
Emirates har gjort det i flere år via sine serveringer af Mai Dubai vandflasker på sine fly. Det er fremstillet af afsaltet havvand fra Den Persiske Golf, som er blevet filtreret og har fået tilført nye mineraler for at forbedre smagen….
(Indledningsfoto til artiklen: KLM / PYOK)





Skriv et svar