![](https://usercontent.one/wp/www.trendsandtravel.dk/wp-content/uploads/2021/04/dsb-udenlandsk-vogne-1-679x471.jpg)
Fremover vil DSB leve mere op til sit goe gamle slogan om at tage ”ud at se med DSB”. Sågar udenlands, hvor danske tog ellers har været stort set usynlige i adskillige år.
Fra næste år kører Sveriges langdistance-nattog gennem Danmark og stopper på nogle få stationer undervejs ned til Europa.
Men DSB vil åbenbart også selv flytte – eller rettere – åbne grænser.
I hvert fald har DSB øget sin bestilling på nye vogne til den internationale trafik med 10 procent hos den spanske tog-producent Talgo. Fra oprindeligt otte vognstammer med 442 sæder i hvert til nu 492 pladser.
I 2019 og frem til Corona udbruddet for godt et år siden kunne DSB mærke en stigende interesse for togture til udlandet. Især var rejser til Hamborg populære.
![](https://usercontent.one/wp/www.trendsandtravel.dk/wp-content/uploads/2021/04/dsb-vectron-perfectttrains-1.jpg)
De moderne nye og røde togvogne hos DSB skal trækkes af Vectron lokomotiver som dette. (Foto PerfectTrains / DSB)
DSB håber naturligvis, at interessen ikke er død ud i mellemtiden. Snarere tværtimod. Klima-rigtig transport har fortsat høj prioritet hos mange.
DSB forsøger da også at sælge indkøbet af de nye togvogne som et skridt mod en mere miljøvenlig og bæredygtig rejse.
I Sverige har man helt klart oplevet en flytning fra fly til tog. Vi hører ikke så meget længere om trenden, men svenskernes mest berømte miljø-aktivist Greta Thunberg er jo ikke så fremtrædende i medierne nu om dage. Med hende blev begrebet ”fly-skam” skabt.
De nye vognstammer forventes at komme på danske skinner fra 2023. De skal trækkes af DSB’s seneste nye el-lokomotiv Vectron fra Siemens….
(Indledningsfoto til artiklen: DSB)
Skriv et svar