
Forretnings-folk og andre erhvervs-rejsende er igen mere på farten end i de seneste par år, men der er stor forskel på, hvordan de rejser.
Kvindelige rejsende prioriterer i langt højere grad komfort, tryghed og klima-venlige valg. Til gengæld rejser forretningsmænd oftere.
Det viser en ny analyse, der er foretaget blandt 450 erhvervs-rejsende i Norden af det store internationale business-rejsebureau FCM Travel.
Ifølge den nye undersøgelse tager 47 procent af de adspurgte mænd på forretningsrejse mindst én gang om måneden. Hos kvinderne er det kun 32 procent.
Til gengæld skiller kvinderne sig ud på andre områder – bl.a. deres valg af transport-middel på forretningsrejser:
Hele 58 procent af kvinderne tager nemlig toget mod kun 42 procent af mændene. De er til gengæld vilde med at rejse med fly:

Mænd er ikke så gode som kvinder til at kombinere deres forretningsrejser med fritid. Det, der med et nyt ord kaldes for “bleisure.” (Foto: Freepik)
74 procent af mændene vælger flyet som deres primære transportform. Hos kvinderne er det kun 26 procent, fortæller FCM Travel.
Disse tal vel mere end antyder, at kvinder i højere grad tager hensyn til klima og rejsekomfort, når de planlægger deres forretningsrejse.
Dette bekræftes af, at kvinder generelt er bedre til at planlægge deres rejser i god tid. Langt de fleste booker den mindst to uger i forvejen, hvilket kan bidrage til en mere stress-fri rejse.
Totalt set har klima og forurening dog kun meget lille betydning for erhvervs-rejsende i Skandinavien. Det gælder for både mænd og kvinder.
Under fem procent angiver nemlig miljø-påvirkningen som den vigtigste faktor, når de vælger transport-middel til forretningsrejser.
Hvis det er korrekt, har fly- togselskabernes mange klima-kampagner åbenbart ikke virket særligt effektivt.
En helt tredje konklusion fra FCM Travels nye analyse er, at kvinder er bedre til at få mere ud af deres rejser.

Kvindelige forretningsfolk er bedre end deres mandlige kolleger til at planlægge deres flyrejser i god tid. (Foto: FCM Travel)
Kvinder kombinerer nemlig oftere forretnings-rejser med fritid. Det begreb, der ofte benævnes som ”bleisure.”
Undersøgelsen viser desuden, at 32 procent af kvinderne foretrækker at spise på hotellet frem for at søge ud i byen. Væsentlig flere end de 21 procent af mændene, der vælger samme løsning.
Flere kvinder end mænd sørger også for at holde sig i form og får hvilet ud på forretningsrejsen end mændene:
Over dobbelt så mange mænd som kvinder svarer således, at de ikke finder det vigtigt at holde sig aktive og sunde under forretningsrejser.
Endelig afslører rundspørgen, at kvinders rejsevarer generelt er præget mere af et behov for tryghed og velvære end hos mændene.
Hele 31 procent af de kvindelige respondenter har nemlig følt sig sårbare på en forretningsrejse. En markant kontrast til blot 4 procent af mændene.
FCM Travel er i øvrigt et af verdens største business-rejsebureauer. Det er repræsenteret i 95 lande og har flere af verdens største og mest kendte virksomheder blandt sine kunder….
(Indledningsfoto til artiklen: Andrej Lisakov / Unsplash)
Skriv et svar