For nogle år siden gik der direkte mode i at producere sjove og iøjnefaldende sikkerheds-videoer til flyselskaberne.
De normale, man fik præsenteret, var jo gaab-kedelige, og meget bedre blev det ikke af at se kabine-personalet spjætte rundt i midtergangene for at vise anvendelsen af sikkerheds-bælter, iltmasker og redningsveste.
Så kom Corona pandemien, og flyselskaberne har meget andet og mere vigtigt at spekulere på end at holde passagerernes opmærksomhed fanget i et par minutter til en demo.
Nu går det bedre med forretningerne, og flere flyselskaber har sluppet deres vittige hunde frem igen fra skabene, hvor de har siddet gemt.
Mindst fire flyselskaber har nemlig ofret penge på at få optaget videoer, der er værd at se end kun for de vigtige sikkerheds-procedurer.
Senest er det Qatar Airways, der har hyret en hel stribe kendisser fra film, tv og sociale medier til formålet.
Hovedpersonen er Hollywood skuespilleren og stand-up’en Kevin Hart, der bl.a. har fået fire Emmy Awards nomineringer gennem sin karriere.
I filmen ser man bl.a. super-modellen Rosie Huntington-Whiteley hjælpe Kevin Hart med at stuve bagage rigtigt i overskabe og under sæder.
De to social media berømtheder Anwar og Amal Jibawi minder hovedpersonen om at spænde sikkerheds-selen og beholde den på under hele flyveturen.
Comedian og influencer Khabu Lame understreger ret kraftigt, at der er rygning forbudt i flyet, mens YouTuber Adam Waheed demonstrerer, hvordan man tager en iltmaske på.’
Den nye video bliver i øjeblikket prøvekørt på udvalgte Qatar Airways ruter.
Får den en fin respons fra passagererne, vil den blive rullet ud på alle afgange fra januar 2025. Også dem, der går til og fra København.
Som nævnt har også flere andre flyselskaber haft den kreative dirigent-stok fremme og produceret nye sikkerheds-videoer til deres passagerers information og underholdning.
I sommers præsenterede japanske All Nippon Airways (ANA) således verdens første sikkerheds-video med Pokemon tegneserie-figurer i hovedrollerne.
Kort efter havde Cathay Pacific premiere på sin video. Den er integreret med dynamiske baggrunds-billeder af Hong Kong, hvor flyselskabet har sin hjemmebase.
British Airways henter så inspiration fra engelsk kultur og historie til sin sikkerheds-video, der har fået titlen ”A British Original Period Drama.”
I videoen lader flyselskabet 40 af sine ansatte spille forskellige roller, der skal formidle de vigtige sikkerheds-oplysninger på en underholdende og ”very british” måde.
British Airways har kørt videoen på alle sine langdistance-ruter siden august….
(Indledningsfoto til artiklen: Qatar Airways)
Skriv et svar