Hvordan ville I have det, hvis I satte jer ind i et passagerfly og opdagede, at vinduet ved siden af jer var lappet sammen med tape?
De fleste ville nok tilkalde kabine-personalet og slå alarm. Formentlig ville de også forlange at blive booket om til en anden afgang – på flyselskabets regning.
Det usædvanlige syn oplevede den indiske passager Hariharan Sankaran, da han satte sig ombord i et fly fra det lokale lavpris selskabet SpiceJet. Han skulle rejse mellem Mumbai og Delhi.
Sankaran var hurtig og tog et foto af det reparerede fly. Han loadede det straks op til Twitter, mens han sad i flyet og sendte en tweet til SpiceJets kunde-kontor. Med et meget logisk spørgsmål, om ”det ikke var et større sikkerheds-problem?”
Den engelske avis ”The Independent” fortæller, at flyselskabet reagerede prompte. Via Twitter modtog den bekymrede passage følgende svar:
“Hi Hariharan. Hos SpiceJet er sikkerhed det allervigtigste. Vi går aldrig på kompromis med vores passagers sikkerhed. Vi sender straks din henvendelse videre til den ansvarlige for flyet. Vi undskylder for den ulejlighed, du har været igennem.”
Dét svar var Sankaran ikke tilfreds med. Derfor fulgte han op med en ny tweet: ”Hvis det er tape, som er brugt, må nogen have opdaget fejlen og er klar over situationen.”
SpiceJet var igen hurtigt med et svar. Flyselskabet hævdede, at flyet aldrig var i fare, selvom så truende ud:
”Den inderste rude af et flyvindue skal kun beskytte det mod ridser. Ruden har ingen betydning for flyets struktur eller for at holde lufttrykket i kabinen. Vær sikker på, at flyets sikkerhed ikke har været påvirket på noget tidspunkt.”
SpiceJet tilføjede desuden, at det pågældende flyvindue var blevet udskiftet samme dag, som Sankaran opdagede den nødtørftige reparation med tape.
I øvrigt var det ikke et almindeligt klisterbånd, som SpiceJet havde anvendt. Det var et special-tape ved navn Cello, der er specielt hårdført og tryk-følsomt.
Risikoen har åbenbart – og heldigvis – været meget lille, selvom de fleste af os nok ville spærre øjnene op, hvis vi satte os ved et flyvindue, der var lappet sammen med tape.
På den anden side kan det have fatale følger, hvis et vindue går i stykker, mens flyet bevæger sig i luften. ”The Independent” forklarer:
I højder over 3.000 meter ville et hul i vinduet nedsætte lufttrykket i kabinen, og iltmængden til passagerne ville falde. Kabinen ville samtidig blive meget hold, hvis ikke piloterne greb ind meget hurtigt.
Faktisk har luftfarts-historien flere, men meget sjældne eksempler på, at flyvinduer er gået itu. I 2018 skete det på et fly fra det amerikanske lavpris selskab Southwest. Da blev en kvindelig passager næsten suget ud ad det åbne vindue og dræbt øjeblikkeligt….
Skriv et svar