I morgen tidlig søndag kl. 0500 lander historiens første direkte rutefly fra Australien i Londons Heathrow lufthavn.
Boeing 787-9 Dreamliner maskinen fra det australske flyselskab Qantas vil så have været i luften i 17 timer, siden det startede fra Perth i det vestlige Australien i dag lørdag kl. 19.00 lokal tid.
Qantas flyet QF9 vil så ikke kun have åbnet verdens tredje-længste flyrute målt i kilometer. Det vil også være første gang, at man kan flyve nonstop mellem Europa og Australien uden mellemlandinger i f.eks. Dubai eller asiatiske lufthavne.
Qantas skyder samtidig et nyt kapløb i gang, der vil præge de kommende års luftfart. Nye flytyper fra Boeing og Airbus vil takket være større tanke og mere økonomiske jetmotorer kunne flyve længere end nogensinde før.
Det vil betyde nye super-ruter, der f.eks. går direkte fra New York til Melbourne i Australien. Eller man kan flyve nonstop fra London til Sydney eller fra Buenos Aires i Argentina til en lufthavn i Australien.
Lige nu kan Qantas Boeing Dreamliner lige klare de godt 9.000 mil eller 14.498 kilometer fra London til Perth på den vestlige tip af Australien. Hele vejen over verdensdelen ”down under” til f.eks. Sydney er der ikke tilstrækkelig benzin til. Men det vil der være indenfor et år eller to fra nu.
Qantas Dreamlineren er i luften, mens jeg skriver denne artikel, har 200 passagerer ombord og 16 besætningsmedlemmer. Fire af dem er piloter, hvoraf en eller to sover på et hvilken som helst tidspunkt af den 17 timer lange tur.
Da Qantas indledte sine første flyvninger mellem Australien og London i 1947, blev de kaldt ”Kangaroo Routes”, fordi der var syv stop undervejs. Hele rejsen tog fire dage for godt 70 år siden. I dag kan det gøres med et enkelt laaaangt hop.
Qantas vil flyve nonstop ruten hver dag. QF9 ruten indledes i Melbourne, hvorfra første stop er Perth i den anden ende af Australien. Herfra går det så direkte til London.
.Qantas har justeret sine indenlandske ruter til og fra Perth, så de passer sammen med den super-lange London afgang. Det gælder bl.a. passagerer fra Sydney, Brisbane og Adelaide.
Samtidig har Qantas i dag åbnet en ny Perth International Transit Lounge, der bl.a. tilbyder jetlag reducerende belysning og strække-øvelser med motionslærere, inden passagererne går ombord på Dreamliner flyet.
Qantas har også samarbejdet med forskere fra University of Sydney for at skabe menuer ombord, der er lettere at fordøje i forbindelse med store tidsforskelle, som passagererne vil opleve på den næsten 14.500 kilometer lange flyvetur.
Måltiderne serveres på strategisk udvalgte tidspunkter, som tager hensyn til de optimale tidspunkter at sove på, når man rejser i 17 timer.
Tidspunkterne er naturligvis forskellige, alt efter om man flyver fra London til Perth eller den modsatte vej.
Qantas tilbyder fra i dag tre ruter mellem Australien og London: Den direkte Perth-London, der foregår i nye Boeing 787-9 Dreamliners. Så er der den gen-åbnede rute Sydney-Singapore-London med Airbus A380.
Endelig er der Brisbane, Sydney, Melbourne, Adelaide og Perth til London via Dubai. Denne rute kører Qantas i samarbejde med Emirates, og passagererne sidder i enten Boeing 777 eller Airbus A380 fly.
Fakta om verdens længste flyrute
- Qantas tilbyder betydeligt mere plads til passagererne på sin nye super-langrute, end man normalt ser på Boeing 787 Dreamliner fly hos andre flyselskaber. Hos Qantas er der 236 sæder. Normalt er over 300.
- QF9 ruten er verdens tredje-længste målt i kilometer – 14.498 – men den længste rute, som serviceres af en Dreamliner. Flyvetiden vil typisk være 17 timer.
- Qantas flyene vil følge forskellige veje i luften for at udnytte de bedste vinde. Derfor kan afstande og flyvetiden variere en smule.
- QF9 styres af fire piloter. En eller to af dem vil hvile på et hvilken som helst tidspunkt af rejsen.
- Dreamlinerne vil have tanket 92 tons eller 110.000 liter flybenzin inden start. Boeing flyet bruger 20 pct. mindre brændstof end traditionelle maskiner af samme størrelse.
- De fleste passagerfly har et lufttryk i kabinen, der svarer til 2.500 meters højde over jordoverfladen (8.000 fod). I Dreamliner flyet har Boeing ændret trykket til 1.800 meter (6.000 fod), så passagererne føler det, som om de befandt sig tættere på jorden.
- Business Class passagerer kigger på en 16 tommer stor farveskærm foran dem. I Premium Economy er displayet 13,3 tommer – i Economy 12 timer. Alle har adgang til 1.500 forskellige underholdnings-tilbud til den lange flyrejser – film, tv-serier, musik og spil.
- Vinduerne i Qantas’ Dreamline er 45 centimeter høje og 28 cm bredde. Det er mellem 30 og 60 pct. større end i konventionelle passagerfly.
- Måltiderne ombord på den super-lange flyvetur er tilpasset, så de opretholder passagerernes væske-balance, hjælper med at sove og reducerer jetlag. Måltiderne omfatter både lette asiatiske poké bowls med småskåret fisk, tang og grøntsager – og mere hjemligt udseende retter.
- Qantas har ladet mere end 21.000 enkelt-elementer til måltider og snacks ombord til hver nonstop flyvning mellem Europa og Australien. Det er f.eks. 330 teposer med pebermynte smag og hundreder af chokolade kiks.
- Qantas har indrettet to selv-betjenings-barer i Dreamliner flyet. Her kan hente drikkevarer og snacks på de lange strækninger undervejs, hvor der ikke er service.
- I 1947 kostede en returbillet fra Sydney til London det, der i dag ville være 216.000 kroner (35.000 USD. I dag koster den under 8.000 kroner (1.300 USD).