![](https://usercontent.one/wp/www.trendsandtravel.dk/wp-content/uploads/2023/01/saf-maaling-ny-i-cph-1-679x382.jpg)
Alle i luftfarts-branchen taler om klima, CO₂ afgifter, elektriske fly og bæredygtige brændstoffer – de såkaldte Sustainable Aviation Fuels (SAF).
Effekterne af den nye grønne flybenzin kendes primært fra teorien og simulationer på computere.
Hvordan de virker på luftkvaliteten i praksis, er Københavns Lufthavn nu som den første gået i gang med at undersøge.
Det sker som led i det EU-finansierede ALIGHT projekt, hvor forskere fra det tyske Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) kører rundt i en specialbygget varevogn på lufthavnens arealer på Amager.
![](https://usercontent.one/wp/www.trendsandtravel.dk/wp-content/uploads/2023/01/saf-maaling-i-ny-cph-hoej-6-1030x1025.jpg)
(Foto: Københavns Lufthavn)
Varebilen er fyldt med avanceret måleudstyr og skal. tjekke luftkvaliteten, når et SAS-fly med 35 procent SAF blandet i det normale brændstof ankommer til København fra Stockholm tre-fire gange dagligt over en periode på tre uger.
Når flyet lander i Københavns Lufthavn, måler eksperterne luftkvaliteten, mens flyet er på jorden og kører mellem landingsbanen og gaten. Det er første gang nogensinde, at der bliver foretaget så omfattende målinger i et autentisk lufthavnsmiljø.
“Vi ved, at SAF er med til at mindske CO₂-udledningen, men vi vil også gerne vide, om det er godt for den lokale luftkvalitet,” forklarer Christian Poulsen. Han er driftsdirektør i Københavns Lufthavn.
Der er aldrig tidligere fløjet på så høj en blandings-procent på en kommerciel rute med passagerer i Danmark. Resultater af målingerne er derfor vigtige, når danske fly fremover skal have 50 procent eller hele tanken fyldt med SAF.
![](https://usercontent.one/wp/www.trendsandtravel.dk/wp-content/uploads/2023/01/saf-maaling-ny-i-cph-2-1030x773.jpg)
(Foto: Københavns Lufthavn)
Målingerne af luftkvaliteten, når man bruger SAF, er blot én af mange vigtige aktiviteter i EU-projektet ALIGHT, hvor Københavns Lufthavn er fyrtårnslufthavn.
Sammen med 15 europæiske partnere samler Danmarks største lufthavn erfaringer og viden, der kan blive grundlaget for fremtidens løsninger i en mere bæredygtig luftfart.
Københavns Lufthavn selv har ambitioner om, at driften vil være Net Zero i 2030. Det vil sige, at lufthavnen ikke udleder mere CO₂, end den fjerner igen fra atmosfæren.
Senest i 2050 skal hele driften – altså alt inkl. flytrafikken og de virksomheder, der opererer i lufthavnen – være Net Zero….
(Indledningsfoto til artiklen: Københavns Lufthavn)
![](https://usercontent.one/wp/www.trendsandtravel.dk/wp-content/uploads/2023/01/saf-maaling-ny-i-cph-5.jpg)
(Foto: Københavns Lufthavn)
![](https://usercontent.one/wp/www.trendsandtravel.dk/wp-content/uploads/2023/01/saf-maaling-i-ny-xx-cph-14.jpg)
(Foto: Københavns Lufthavn)
Skriv et svar