Én ting er, at mange flyselskaber har store udgifter, fordi Boeing ikke kan og må levere sine fejlbehæftede 737 MAX maskiner til kunderne.
De må derfor enten aflyse afgange eller leje dyre – og ofte ældre – passagerfly ind udefra for at lukke hullerne.
En helt anden ting er, om passagererne har mistet så meget tillid til Boeing 737 MAX, at de slet ikke tør eller ønsker at blive befordret med flytypen.
Den nervøsitet har fået flere flyselskaber og marketing-eksperter til at foreslå Boeing, at de nye og forbedrede 737 MAX, der er ved at være klar, bliver omdøbt til et helt andet navn. Boeing skal ganske enkelt lancere en ”helt ny” flytype.
En af Boeings største 737-kunder på verdensplan – Ryanair med i øjeblikket 435 maskiner – vil tilsyneladende vælge en helt tredje vej.
Ryanair vil ikke på forhånd fortælle sine passagerer, hvilken flytype de skal rejse med. Ud fra devisen om, at hvad man ikke ved, kan man ikke have ondt af.
Mange andre flyselskaber fortæller ellers deres passagerer under booking processen af en billet, hvilken type fly de kommer afsted i.
Det kan være relevant i mange tilfælder, fordi flyselskaberne opererer med flere forskellige størrelser fly. Ikke sådan hos Ryanair, der bl.a. kan holde sine billetpriser så lave, fordi selskabet udelukkende bruger én flytype – Boeing 737..
I et interview med det internationale fagmedie ”Flight Global” erklærer Ryanairs topchef Michael O’Leary, at han ikke kan se, hvorfor han selskab skulle informere om flytypen, når de bestiller billet.
Han ser heller ikke, at det kunne blive et tillids-problem mellem flyselskab og kunde. Hvad folk ikke ved, kan de ikke have ondt af.
”Det bliver ikke nødvendigt. Folk glemmer hurtigt, at der har været problemer med Boeing MAX. De får hurtigt tillid til maskinen igen, når vi tager den i drift. De folk, der alligevel kræver besked o, hvorvidt de skal flyve med en MAX, vil nok ikke gøre det alligevel.”
O’Leary henviser også til tidligere eksempler, hvor flytyper har fået start-forbud på grund af tekniske problemer:
”I 2013 blev Boeings 787 Dreamliner grounded på grund af fejl i deres store li-ion batterier. Da batterierne blev udskiftet, tog det kun en uge, inden passagererne igen kravlede ombord. I dag elsker kunder på de lange distancer Boeings Dreamliner.”
Hos flere amerikanske flyselskaber har man den helt modsatte opfattelse af Michael O’Learys. De har gennemført kunde-rundspørger, der viser, at mange passagerer er bange for at flyve med Boeing 737 MAX.
United Airlines, der er et af verdens største flyselskaber, har allerede for flere måneder meldt ud, at man orientere sine kunder klart om flytype under booking processen.
Vil de ikke flyve med en 737 MAX, vil United tilbyde at booke passagererne om til andre flytyper. Det kan dog kræve omveje, fordi flyselskabet sjældent har flere typer maskiner på samme direkte rute.
Ryanair er i øvrigt det flyselskab i Europa, der er mest afhængig af at modtage Boeings nye generation af 737 fly. Alligevel fortsætter Ryanair med at være loyal over for Boeing.
I stedet kritiserer O’Leary og co de myndigheder, som skal godkende forbedringerne af MAX maskinerne, inden de får lov til at flyve igen. Ryanair synes, at myndighederne er alt for langsomme.
Ryanair skulle efter planerne have modtaget 25 nye Boeing MAX’er her i efteråret. Det bliver til nul. Frem til sommeren næste år skulle det være 58. Nu ender det nok ved højst 10.
Det ekstra uheldige for Ryanair er, at selskabet får en helt egen model af 737 MAX. Den har efternavnet ”200”, fordi Boeing har klemt et par ekstra sæderækker ind. Ryanairs version har 200 sæder, hvor den normale 737-8 kun har 189….
(Indledningsfoto til artiklen: Ryanair)
Skriv et svar