
Donald Trump kunne nok aldrig drømme om at købe denne nye Airbus. Den er jo europæisk, og i USA skal være alt være ”America First”.
Well – Trump mangler heller ikke ligefrem privat- eller firmafly. Han har først og fremmest to Boeing 747 jumboer som præsidentens Air Force One fly. Desuden ejer han også en Boeing 757 lakeret i Trump koncernens mørke og gyldne farver.
Men så er der sikkert andre toppolitikere i verden, der kunne tænke sig en Airbus som flyvende kontor.
Tysklands kansler Angela Merkel er en sparsommelig kvinde og har købt en brugt Airbus A320 fra Lufthansa, som nu bliver bygget om for millioner.

Kabinen er det rene luksus sammenlignet med et almindeligt Airbus A320 som rutefly. Airbus hævder, at den nye ACJ320 Neo har den rummeligste kabine af alle corporate jets på markedet.
Hun kunne dog også have købt helt nyt, for Airbus har netop færdiggjort den første ACJ320 Neo maskine. Som navnet antyder er det en særlig variant af bestselleren Airbus A320. Blot udstyret til 25 i stedet for de170 til 180, som normalt proppes ind i en A320, når den bruges til rutetrafik.
ACJ står for Airbus Corporate Jets. Det er en særlig afdeling af Airbus, der handler med større virksomheder, politikere og milliardærer, som vil have sig et stort passagerfly som privat transportmiddel.
En flyvende limousine med god plads til at strække sine ben i, arbejde ved et rigtigt skrivebord og måske få sig en lille en på øjet i et eget soveværelse med dobbeltseng.
Airbus fortæller, at man i øjeblikket har ordrer på seks af de luksuriøse business jets. De tre er på ACJ320 Neo modellen og tre på den mindre ACJ319 Neo.

Den første færdigbyggede ACJ320 Neo ser lidt kedelig ud i bemalingen. Den vil dog blive omlakeret, inden den afleveres til kunden i fjerde kvartal af 2018. (Alle fotos: Airbus)
Hvem køberne er, vil Airbus ikke afsløre. Diskretion er vel en æressag. Men det første ACJ320 Neo fly vil inden jul blive afleveret til det britiske charterfirma Acropolis Aviation. Til den tid vil Airbussen også have fået en anden bemaling end nu.
Flyets kabine er tegnet af den kendte italienske designer Alberto Pinto for den schweiziske indretnings-specialist Amac. Her kan man få udstyret sit private fly efter alle kunstens regler – hvis man har råd.
Ligesom på mange flyselskabers udgave af Airbus A320 Neo er motorerne Leap-1A fra CFM International. De er støjsvage og 15 pct. mere økonomiske end konventionelle jetmotorer.
Den private A320 Neo skal kunne holde sig i luften i 13 timer. Rækkevidden er 11.100 kilometer, så man kan snildt flyve nonstop over Atlanten, fra København til Beijing eller Cape Town – eller for den sags skyld fra Moskva til Los Angeles – hvis man er russisk oligark.
Den mindre A319 Neo kan faktisk flyve endnu længere på en enkelt optankning. 12.500 kilometer eller 15 timer i luften. Til gengæld er der så kun plads til otte passagerer i den store kabine. Plus besætning naturligvis….
Skriv et svar