SAS er stadig ikke i stand til at få mere end tre af fire fly til at lande til tiden. For tredje måned i træk ligger SAS og roder nede i den tunge ende af listen over europæiske flyselskabers præcision og punktlighed.
I marts måned kravlede SAS ganske vist syv positioner frem til en 13. plads på den oversigt, som det engelske konsulent firma Flightstats laver hver måned. Flightstats analyserer punktligheden hos alverdens flyselskaber og lufthavne.
I marts måned ankom 76,81 pct. af SAS’ rutefly til destinationen med mindre end et kvarters forsinkelse. Det er Flightstats’ definition på at være præcis eller upræcis.
I februar var SAS en hel procent mere præcis med 77,90 pct. af flyene til tiden. Alligevel var det ikke bedre end til en europæisk 20. plads. Åbenbart havde flyselskaberne bedre styr på afgangs- og ankomst tider i februar end i den netop overståede marts måned.
SAS’ fly-planlæggere kunne have godt af at kigge sydpå til Italien for at studere, hvordan man overholder flyveplaner til punkt og prikke.
Man skulle ellers tro, at Alitalia havde andet og bedre at spekulere på end at få sine passagerfly frem til tiden.
Det italienske flyselskab har været i betalings-standsning i det bedste af et år nu og overlever kun på et lån fra regeringen i Rom.
Løsningen på Alitalias fremtid står hen i det uvisse, efter at først Lufthansa og siden easyJet er hoppet af som nye ejere af det permanent kriseramte flyselskab. Amerikanske Delta Air Lines vil stadig investere, men kun købe 10 pct. af Alitalia.
Men italienerne kan i det mindste glæde sig over, at de for tredje måned i træk har Europas mest punktlige flyselskab. Næsten ni af ti Alitalia rutefly – 89,31 pct – ankom til tiden i marts.
Det gav i øvrigt også Alitalia førstepladsen som verdens mest præcise flyselskab i den forløbne måned. Foran LATAM fra Brasilien, ANA fra Japan og Delta Air Lines fra USA.
I Europa roder SAS og de direkte konkurrenter fra Norwegian nærmest konstant rundt langt uden for Top-10. I marts endte Norwegians to flyselskaber på henholdsvis en 17. og en 18. plads. Altså en smule dårligere end SAS.
Månedens positive højdespringere easyJet, der hoppede fra 13 til 7 – og Air France, der kravlede fra syvende til fjerdepladsen.
Den store nedtur i marts oplevede til gengæld Iberia fra Spanien og KLM fra Holland. Spanierne rutschede fra anden- til tiende-pladsen, mens KLM nærmest lavede et styrtdyk fra 6 til 23.
Her er Top-10 listen for marts over europæiske flyselskaber. Procenten angiver, hvor mange rutefly der ankom til den planlagte lufthavn med mindre end et kvarters forsinkelse:
- Alitalia – 89,31 pct.
- Aegean Airlines – 88,83 pct.
- Air Europa – 83,49 pct.
- Air France – 83,24 pct.
- Austrian – 83,15 pct.
- Vueling – 82,75 pct.
- easyJet – 79,77 pct.
- LOT Polish Airlines – 79,10 pct.
- TAP Portugal – 78,51 pct.
- Iberia – 78,46 pct.
Skriv et svar