
Når danskere flyver til London, lander de som regel i Heathrow, Stansted eller Gatwick. Hvilken kommer an på det flyselskab, man bruger.
Alle disse tre store lufthavne – plus London Luton – er problemet blot, at de ligger langt fra downtown London.
Hvis man er uheldig, tager turen fra Londons centrum og ud til lufthavnen længere tid end flyveturen til eller fra Danmark.
Langt færre er klar over, at London faktisk har en lufthavn inde i selve byen. Den hedder London City Airport – LCY – og ligger i Dockland kun ti kilometer fra det centrale London.
Problemet er blot, at London City Airport er underlagt skrappe restriktioner om, hvor mange fly den må håndtere – og hvilke flytyper.
Desuden må lufthavnen kun holde åbent i relativt få timer på hverdage og endnu færre i weekenden.

London City Airport ligger tæt på den britiske hovedstads skyline af højhuse. (Foto: London City Airport)
Forklaringen er selvfølgelig lufthavnens placering nær beboelses-områder, der skal skånes for støj og forurening fra passagerflyene.
Resultatet er, at kun få flyselskaber bruger London City Airport. British Airlines og SAS har også gjort det, men har droppet ruterne for år tilbage.
Nu vil lufthavnen imidlertid gøre et comeback. Den har ansøgt om at måtte håndtere større fly end i dag, men ikke nødvendigvis flere afgange.
Lige nu er kun små flytyper som Airbus A318 og A220-100 samt Embraer E190-E2 og E195-E2.
Fremover skal det også være den langt mere udbredte Airbus A320 neo. Den benyttes af flere flyselskaber og har plads til langt flere passagerer. Nemlig 180.
Endnu vigtigere i argumentationen er imidlertid, at Airbus A320 neo på grund af sine moderne jetmotorer både støjer og sviner mindre end de mindre flytyper.
Hvis tilladelsen skulle blive givet, vil det betyde, at London City Airport vil kunne gå fra 6,5 millioner passagerer om året til ni millioner uden ekstra flyafgange….
(Indledningsfoto til artiklen: London City Airport)
Skriv et svar