
Krydstogter i Danmark har tidligere været et sommer-fænomen med et mindre antal skibe, der anløb København omkring jul og nytår.
Det ser ud til at ændre sig meget her i 2024.
For første gang ser København nemlig ud at få besøg af krydstogtskibe i samtlige 12 måneder af året.
Desuden ligger næsten halvdelen af skibenes besøg i den danske hovedstad uden for de tre sommer-måneder. Mere præcist 46 procent. Det er en trend, som København har kunnet mærke igennem flere år.
Samtidig sætter de øvrige danske krydstogt-havne uden for København igen i år en ny rekord i antal anløb af skibe.

De fleste besøg af krydstogtskibe foregår fortsat om sommeren. For første gang nogensinde får København i 2025 cruise-skibe i havn i alle årets 12 måneder. (Foto: Thomas Høyrup Christensen / CruiseCopenhagen)
Som situationen ser ud her ved nytår vil Danmarks andre havne få besøg af 236 krydstogtskibe med omkring 493.000 gæster ombord. Det er næsten 100.000 flere end i 2023.
København derimod, som er landets suverænt største krydstogthavn, vil til gengæld stå i stampe. Antallet af krydstogt-gæster ventes at ligge på samme niveau som sidste år. Med 770.000 sejlende turister.
Forklaringen er, at København fortsat er påvirket af den internationale boykot af Rusland:
Den betyder, at russiske Skt. Petersborg ikke længere er trækplaster for Østersø-cruises hos de store amerikanske krydstogt-rederier.
Derudover vil antallet af såkaldte turn-around-skibe være lavere i København end sidste år. Det er skibe, der både indleder og afslutter krydstogtet i den danske hovedstad.

Skagen er en af de danske havne, som kan glæde sig over en markant stigning i krydstogt-anløb her i det nye år. (Foto: Skagen Havn)
Tallene kommer fra Klaus Bondam, der er direkte for krydstogter hos Københavns turist-organisation Wonderful Copenhagen.
Bondam, som mange måske husker som borgmester i København og formand for Dansk Cyklist Forbund, er samtidig chef for branche-samarbejderne CruiseCopenhagen og CruiseBaltic.
I CruiseCopenhagen deltager Skagen, Aarhus, Fredericia, Sønderborg, Nyborg, Hundested, Helsingør, Rønne og København. Anløb i Esbjerg og Aalborg tælles med i statistikkerne for 2024.
I tidligere interview med ”Trends & Travel” har Klaus Bondam udtalt, at han ikke tror på, at København kommer tilbage i vækst-sporet for krydstogter før i 2026.
Rigtig meget kommer an på, hvor længe krigen i Ukraine fortsætter, og Rusland bliver boykottet af de vestlige lande.

I juli sidste år satte MSC Cruises København på verdenskortet, da rederiets kæmpestore ”MSC Euribia” blev officielt døbt i den danske hovedstad. Her ses det nye skib sejle ind til Københavns havn for første gang en tidlig sommer-morgen. I baggrunden kan man ane Københavns skyline. (Foto: Moviebox / MSC Cruises)
Cruise Baltic forsøger at gøre andre rejsemål i Østersø-regionen mere ”lækre” for især amerikanske krydstogt-turister – som alternativ til Skt. Petersborg.
Det gælder bl.a. den sydsvenske havneby Ystad, som er blevet verdensberømt via kriminalromanerne og tv-serierne om politimanden Kurt Wallander.
Den slags ny markedsføring tager imidlertid og kommer nok ikke til at slå igennem endnu her i 2024.
Disse forandringer kommer til gengæld Danmarks øvrige havne til gode. De får mange flere krydstogt-besøg og deres byer bliver mere kendte internationalt end tidligere.
Det ses bl.a. i de populære tyske tv-serier om krydstogt-skibe, der hver dag samler millioner af seere foran skærmen. Fredericia er en af de danske byer, som har haft besøg af de tyske tv-krydstogt-skibe.

Interessen for krydstogter i Østersøen blandt især amerikanere er faldet drastisk, efter at havnen i Sankt Petersborg blev udelukket som følge af Ruslands angreb på Ukraine. (Foto: Getty Images / Unsplash+)
En anden vigtig trend i krydstogt-verdenen internationalt er, at stadig flere havne får landstrøms-anlæg.
De betyder i praksis, at krydstogtskibene kan slukke for deres osende diesel-motor, mens de ligger til kajs. I stedet henter de deres energi fra en stikkontakt på kajen.
I 2023 var Aarhus den første danske havneby, der tog et landstrøms-anlæg til krydstogtskibe i brug. Om et år – ved sæsonstart 2025 – følger København trop.
Indtil videre er kun omkring 350 af krydstogtskibene forberedt for landstrøm. I alt findes godt 450 ocean-gående skibe plus et meget større antal mindre fartøjer.
Til gengæld er 88 procent af alle nybyggede krydstogtskibe i Europa klar til at benytte landstrøm, fortæller CruiseCopenhagen.
(Indledningsfoto til artiklen: Daniel Rasmussen / CruiseCopenhagen)
Skriv et svar