
Der findes hoteller, og der findes hoteller. Overnatnings-steder kan være meget forskellige. Både i kvalitet og pris.
Det samme gælder krydstogtskibe. Nogle er enorme sengeborge, der kan bevæge sig på vandet. Andre er flydende spille-kasinoer, mens nogle få heldigvis satser på at forkæle deres gæster med fin service og personlige oplevelser af meget høj kvalitet. Så er prisen dog også derefter.
Multi-iværksætteren Sir Richard Branson har overrasket verden mange gange i sin efterhånden lange karriere.

The Scarlet Lady skal overraske den traditionelt tænkende krydstogt industri, ligesom Virgin Atlantic i sin tid gjorde med luftfarten.
Den går lige fra etableringen af pladeselskabet Virgin Records, der troede på Mike Oldfield og gjorde ham berømt. Også Danmarks rock mama Sanne Salomonsen var i en periode tilknyttet Virgin.
Siden kom de kæmpe-store musik- og medie-butikker Virgin Megastores, inden Branson kastede sig ind i luftfarten.
Det frække flyselskab Virgin Atlantic skulle konkurrere med ærværdige gamle British Airways og havde som motto, der var trykt på siden af alle fly – ”No Way BA”.

Moderne indretning med detaljer, der minder om vand og søfart.
Derefter hoppede Branson på skinner og åbnede flere jernbane linier i England. Undervejs opfandt han en Virgin Cola, der skulle give de to amerikanske giganter Pepsi og Coca-Cola kvalificeret modstand.
På sine lidt ældre dage – han er nu 68 år og er kåret til Sir af den britiske dronning – har den opfindsomme Branson kastet sig over ballon flyvning og en idé om at sende turister op i raket via Virgin Galactic for at se på jorden udefra. Ligesom astronauter og kosmonauter.
Det seneste nye fra Branson er så at stå til søs. Virgin koncernen har åbnet sit eget Voyages rederi, der lancerer sit første krydstogt skib ”The Scarlet Lady” i 2020.

Luksus og Tom Dixon design hele vejen ud til badeværelset.
Da Richard Branson åbnede Virgin Atlantic tilbage i 1984, skulle flyselskabet revolutionere passager-transporten.
Hidtil havde den været ret formel og satset mest på forretningsfolk. De var de eneste, der havde råd til de høje billetpriser engang.
Branson ville udnytte sin knowhow fra underholdnings-industrien og gøre flyveture over Atlanten til en sjov og musikalsk oplevelse.

Richard Branson lover selv at blive kunde på sit første krydstogtskib. Det ankrer dog næppe op ved Bransons private ø i Karibien, hvor bl.a. USAs ex-præsident Barack Obama og familie har holdt solferie.
Det lykkedes ganske fint. Virgin ekspanderede og havde i en kort periode også en rute til København. Alle var kendetegnet ved at have et stort udbud af musik, film og konkurrencer ombord.
Virgin var dermed forløber for de ”entertainment systemer” med touch skærme, som de fleste flyselskaber byder på i dag.
De nye krydstogt-skibe fra Virgin Voyages kommer nok også til at indeholde en del overraskelser af samme kaliber, som Branson har begået tidligere.

Der er musik i det meste, som Sir Richard Branson rører ved. Også i et par af suiterne på hans første krydstogtskib.
Nogle få af dem er allerede lækket et år, inden ”The Scarlet Lady” stikker til søs med passagerer for første gang. Det er f.eks, at den ”skarlagens-røde dame” som første krydstogt-skib indrettes med en stor tatoverings-shop.
Ud over krops-udsmykning via nålestik skal den rummelige tattoo-butik også tilbyde piercing og make-up behandlinger.
Man kan altså mere end få sig et souvenir på arm, ryg, ben eller bryst, der markerer, at man er en rigtig søulk som i gamle dage.

Alle suiter ombord på The Scarlet Lady har naturligvis privat terrasse.
Nu har Virgin Voyages løftet en flig mere af, hvad der skal gøre ”The Scarlet Lady” til noget helt særligt i den efterhånden store krydstogt-branche.
Bransons rederi har nemlig allieret sig med den berømte engelske designer Tom Dixon. Han skal indrette skibets otte ”78 RockStar” suiter, så de på samme tid er luksuriøse, moderne, oppulente, high tech og æstetiske.
Det lyder som noget af en udfordring, som Tom Dixon kaster sig over med vanlig iver og utraditionel tilgang til tingene.

Bransons første rumskib har været på sine første prøveflyvninger.
Han vil smide alle traditionelle klicheer ud om formel luksus og gammeldags snobberi. I stedet vil han indføre rebelsk luksus på vand.
Det skal ske ved at bruge en farve-lægning med udgangspunkt i dybe blå kulører og parre dem med en retro-futuristisk indretning.
De otte suiter skal nemlig være i sync med vand og himmel. Et krydstogt-skibs to trofaste følgesvende på hele rejsen.

Sådan ser verdens første tattoo-butik ud, der er anbragt ombord på et krydstogtskib.
Tom Dixons indretning af ”The Scarlet Lady” omfatter bl.a. mange overflader i læder, marmor badeværelse og gulve i træ og terrazzo sten. Det nautiske træder frem i f.eks. blåt og hvidt stribede mønstre og elementer i poleret messing.
Den største suite hedder Massive og er på 200 kvadratmeter. Den er en hel villa på skibet med egen stor terrasse og udendørs jacuzzi.
Suiten omfatter også en spisestue til seks, egen bar, hængekøjer og et katamaran net til at ligge udendørs og kigge på stjernerne. Desuden er der et meditations område med udsigt over havet.

Virgin koncernen arbejder også med fremtidens tog, der kører med rasende fart i rør. Hyperloop hedder teknologien, som Branson og co i øjeblikket afprøver i den arabiske ørken.
Alt i moderne elektronik integrerer sig diskret i suitens møblement. Det er f.eks. hurtigt internet, flere store fladskærms-tv, eget privat trådløs netværk og stemme-styring af bl.a. lys, air conditioning, musik, fjernsyn, gardiner og opkald til room service.
Virgin Voyages oplyser ikke priser på sine suiter endnu, men regn med, at de bliver dyre. Til gengæld ser de ud til at kunne matche selv de flotteste suiter, som hoteller på land kan byde på.
De otte suiter ombord på The Scarlet Lady er døbt i vanlig Richard Branson ordbrug: The Massive, Fab Suite, Posh Suite, Brilliant Suite, Gorgeous Suite, Cheeky Corner Suite, Sweet Aft Suite og The Seriously Suite.

Sir Richard Branson har meddelt, at han vil være blandt de første turister, der tager en tur ud i universet, når hans Virgin Galactic rumskib får start-tilladelse om nogle år.
Virgin Voyages har bestilt tre krydstogt-skibe, der alle vil blive de første i branchen til at bruge motorer efter et nyt og miljørigtigt Climeon Ocean princip.
Teknologien kan forvandle basal energi fra f.eks. forbrænding og genbrug til ren elektricitet. Resultatet er en besparelse på 5.400 tons kuldioxid (CO²) om året pr. skib. Det svarer til, hvad 180.000 træer skal bruge 30 år for at absorbere.
The Scarlet Lady får plads til 2.700 passagerer og 1.150 i besætning. Det bygges i øjeblikket på et værft i italienske Genua og ventes indsat på ruter i Karibien – og med udgangspunkt i Miami….
Skriv et svar