![](https://usercontent.one/wp/www.trendsandtravel.dk/wp-content/uploads/2019/03/norwegian-i-februar-2019-1-ny-679x502.jpg)
Mens Ryanairs topchef Michael O’Leary i weekenden har haft travlt med at tilsvine Norwegian og gentage sine gamle påstande om, at det norske lavpris-selskab står lige foran en konkurs – har Norwegian her til morgen stille og roligt offentliggjort sine passagertal for februar.
Over 2,5 millioner mennesker valgte at købe flybillet hos Norwegian i den forløbne måned – 2.517.335 for at være præcis. Det er otte procent flere end i samme måned sidste år.
Væksten er ikke så høj, som Norwegian plejer at melde. Heller ikke så høj som hos ærkerivalen Ryanair med 11 pct. i februar. Men det er helt bevidst.
Norwegian skiftede for nogle måneder siden strategi. Nu er væsten ikke det vigtigste, men at flyselskabet tjener penge på sine passagerer. Lønsomhed er nøgleordet.
![](https://usercontent.one/wp/www.trendsandtravel.dk/wp-content/uploads/2019/03/norwegian-i-febryar-2019-4-1030x686.jpg)
(Alle fotos: Norwegian)
Norwegian styrkede for nylig sin finansielle position ved at udstede ekstra aktier, der meget hurtigt blev revet væk.
De nye – og gamle aktionærer – må dog nok se med lidt bekymring på, at Norwegian kun fik solgt otte af ti sæder i sine passagerfly i februar. En belægnings-procent på 81,5 er langt bedre end SAS (66,1 pct), men også meget dårligere end hos Ryanair (96 pct).
Norwegian gennemførte 99,3 pct. af sine planlagte flyvninger i februar. Punktligheden var på 83,5 pct, hvilket er en forbedring på 8,8 pct.
Norwegian er det femte-største lavpris-selskab i verden med over 37 millioner passagerer i 2018. I dag har Norwegian 160 fly, der opererer på 500 ruter til over 150 destinationer i Europa, USA, Asien, Sydamerika, Nordafrika og Karibien.
Skriv et svar