
Klodens mest befærdede lufthavn ligger i øjeblikket i Atlanta i den amerikanske delstat Georgia. Hjemby for Coca-Cola, CNN og filmen ”Borte med blæsten”.
Borte vil Atlantas status også snart være.
I næste uge begynder de første testflyvninger nemlig på Beijings nye Daxing International Airport. Den åbner officielt til september og vil så være verdens største – i hvert fald i areal. Senere skal den også blive klodens største i passagerer – over 110 millioner om året.
Kineserne kan dog regne med at få hård konkurrence fra Tyrkiet. Her har præsident Erdogan store ambitioner om at gøre den netop åbnede Istanbul International lufthavn til verdens største med 200 millioner flyrejsende om året.

(Alle fotos: Zaha Hadid Architects)
De to mega-lufthavne i Beijing og Istanbul er klare eksempler på den udvikling, som international luftfart gennemgår i disse år.
På grund af de generelt lavere billetpriser har mange flere mennesker fået råd til at rejse med fly – og rejse langt. Det gælder ikke mindst i verdens folkerigeste land Kina.
Her skal den nye Daxing International Airport ikke afløse, men supplere og aflaste Beijings nuværende Capital International lufthavn. Den regnes i dag som verdens næst-travleste.
Kina har et af klodens travleste rejsemarkeder. Af verdens 20 hurtigst voksende lufthavne ligger de 11 således i det store land ude i Østen.
Erdogan har en lidt anden strategi med sit store prestige byggeri. Istanbuls nye lufthavn skal udkonkurrere Dubai som Mellemøstens store knudepunkt for lufttrafikken mellem Europa og Fjernøsten.
De første fly, der skal starte og lande i den nye Daxing lufthavn tirsdag den 13. maj, kommer fra de kinesiske flyselskaber Xiamen Airlines, China Eastern og China Southern Airlines. De to sidstnævnte flyselskaber vil senere bruge Daxing som deres nye hjemmebase.
Lufthavnen får fire startbaner, der med det samme skal kunne håndtere fly med 45 millioner passagerer om året. I 2021 skal det være 72 millioner og i 2025 langt over 100 mio.
Den nye Daxing lufthavn er fuld af superlativer. Hovedterminalen, der er tegnet af den verdensberømte og nu afdøde arkitekt Zaha Hadid, har således 700.000 kvadratmeter under tag.
Modsat de fleste andre lufthavne, der ligner en stor klat beton og asfalt set fra oven, bliver Daxing bygget med respekt for landskabet og naturen, den er placeret i.
”Lufthavnens symmetri og terminalens design skabes i en flydende og øjenvenlig stil, der forstærker harmoni og balance i det kinesiske landskab. De valgte farver til materialerne er er udtyk for det visuelle sprog i traditionel kinesisk kultur,” hedder det på Zaha Hadid arkitekt-bureauets hjemmeside….
Skriv et svar