Berørings-følsomme skærme – touch screens – er hverdag for de fleste fra deres mobiltelefoner og tablets. De fleste modern biler har dem også til at styre multimedia, navigation osv på køreturen.
Men det er faktisk først nu, at berørings-skærmene finder vej til passagerflyenes cockpits – undskyld ”flight decks”, som de hedder nu om dage.
Når piloterne styrer deres store maskiner, kigger de ellers på flere digitale displays foran sig. Det er længe siden, at cockpittet var domineret af snesevis analoge instrumenter.
I dag er de fleste informationer samlet på nogle få store digitale skærme. Som regel er de kun til at kigge på – ikke røre.
Naturligvis bliver den civile luftfart også indhentet af ny teknologi og den moderne måde at tænke på betjening og bruger-interfaces.
Airbus har netop afleveret sit første A350 langdistance fly med touch screens til piloterne. Modtager var det store kinesiske flyselskab China Eastern Airlines.
Kineserne kom først, men ifølge Airbus har 20 flyselskaber bestilt deres næste A350 maskiner med de super-moderne skærme. De er lige nu ekstra udstyr på A350 maskinerne.
Airbus har udviklet de nye touch screens i samarbejde med den franske high tech koncern Thales. Seks af skærmene sidder i de A350, men kun halvdelen af dem er udstyret med berørings-følsom betjening.
Det drejer sig om de to ydre displays på cockpittets instrument-panel og skærmen nederst i midten. De bruges primært til at vise vigtige flyve-informationer.
Piloterne kan vælge mellem at trykke blidt på skærmens overflade eller foretage håndbevægelser foran dem. Det, der også kaldes for ”gesture control.
Ifølge Airbus er der en stribe scenarier, hvor touch skærme vil være en fordel for piloterne fremfor den traditionelle betjening af flyet:
Det første er forberedelserne før afgang. Her skal piloterne taste data ind i flyets ”flight management” system og i det hele taget tjekke maskineriet.
Det andet eksempel er at bruge touch skærme til at få adgang til navigation og styre den, mens flyet er i luften.
Tredje mulighed er, når flyet er ved at ankomme til sin destinations-lufthavn. Her kan piloterne hente informationer om vejrforhold, planlagt startbane, gate nummer osv.
Piloter hos bl.a. British Airways har allerede gennem flere år haft Apple iPads, som de har med i cockpittet.
De kan hjælpe med en del af de samme opgaver som de nye touch skærme hos Airbus, men er slet ikke integreret på samme måde med passagerflyets komplicerede elektronik og computerne ombord.
I de nye A350 fly fra Airbus kan piloterne frit vælge, om de vil styre flyet på traditionel vis, eller om de vil bruge pegefingrene på skærmene. De kan også anvendes sammen med cockpittets forskellige keyboards og tal-tastaturer.
Flyene, der er markedets første med touch screens, er Airbus’ populære A350 XWB modeller. De er populære til lange distancer på inter-kontinentale ruter.
Ifølge Airbus har den europæiske flyfabrik modtaget 959 faste ordrer på flytypen. En af de seneste kunder er SAS, Det første Airbus A350, som SAS overtog for et par uger siden, har dog ikke berørings-styrede skærme i cockpittet.
China Eastern Airlines, der har fået det første af de nye maskiner med touch screen, er Kinas næststørste flyselskab målt i antal passagerer.
Af sine flåde op 560 fly er de 363 fra Airbus. Langt de fleste – 305 – er mindre flytyper i Airbus A320 familien. China Eastern Airlines har samtidig bestilt 20 eksemplarer af de store A350-900 maskiner med touch screen cockpits….
(Indledningsfoto til artiklen: Airbus)
http://https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=Xyctm0as-Eg&feature=emb_logo
Skriv et svar