
Vi har ofte her på Trends & Travel skrevet om mobiltelefoner og batterier – og hvad man skal passe på, når man vil have dem og andet elektronisk udstyr med på flyveturen.
De seneste regler går f.eks. ud på, at lithium-ion batterier ikke må lægges i den indtjekkede bagage. Hverken anbragt i f.eks. en telefon, en laptop og et kamera – eller som løs Power Bank batteri. Desuden skal batteri i de såkaldte ”smarte” kufferter kunne tages ud.
Har man elektroniske gadges med – og hvem har ikke det nutildags – skal de tages med i håndbagagen i kabinen. Også ekstra batterier.
Hvis de skulle bryde i brand – og det er der en risiko for med Li-ion batterier – vil ilden lettere kunne opdages og blive slukket i person-kabinen end nede i et overfyldt lastrum.
Den 26. september fik disse forholds-regler voldsom aktualitet, da en Business Class passager på et fly fra australske Quantas tabte sin smartphone ned mellem sæderne.

For et par år siden måtte Samsung trække millioner af mobiltelefoner tilbage, fordi batterierne fik dem til at eksplodere.
Da manden forsøgte at fiske mobilen op fra dybderne ved bl.a. at skubbe sædet frem og tilbage, blev telefonen kvast. Den begyndte at ulme, og der lugtede brændt af smeltet gummi.
Det tilkaldte kabine personale overvejede at lade det store passagerfly foretage en nødlanding i den nærmeste lufthavn. Sydney – omkring to timer fra rejsemålet, der var Melbourne.
Inden det kom så langt, lykkedes det for et par stewards og stewardesser at slukke branden med ildslukkere. Intet alvorligt skete – ud over at mobiltelefon var ødelagt.
Episoden sætter imidlertid et spotlys på et sikkerheds-problem, som de færreste passagerer er opmærksomme på.
Heldigvis nævner mange flyselskaber i dag problemet i deres obligatoriske sikkerheds-demoer, før flyet letter.
Den nye besked lyder, at folk skal melde det omgående til kabine personalet, hvis man mister sin mobiltelefon i flysædet. Ligegyldigt om den glider ned mellem sæderne, forsvinder mellem polstringen eller ryger helt ind under sædet.
Advarslen skyldes ikke risikoen for, at mobiltelefonen bliver smadret, når man vipper sædet. Den er i virkeligheden en brand-sikring.
Skulle det uheldige ske, har kabine-personalet det nødvendige udstyr. Måske den varme mobil bliver dykket i en kold væske, eller den bliver låst inde i en lufttæt og brandsikker boks, indtil flyet er landet.
Hvis man har ekstra eller løse batterier med i sin håndbagage, skal de pakkes godt ind. Separat fra andre elektroniske dimser, så de ikke kan komme i berøring med hinanden og kortslutte.
Man må heller ikke lægge sin mobiltelefon eller sit Power Bank batteri i en lomme, hvor den kan komme i kontakt med nøgler, mønter eller andre ting af metal.
At flyselskabernes nervøsitet ikke er hysteri, viser det nylige eksempel fra Quantas. Det er blot ét af mindst 47 tilfælde af li-ion batteriers brande i et fly, som de amerikanske luftfarts myndigheder (FAA) har registreret i det seneste år….
Skriv et svar