At flyvning ikke ligefrem er den mest miljø-rigtige form for rejser, burde efterhånden være klart for de fleste. Om ikke andet bliver vi mindet om det stort set hver dag.
Enten bliver den svenske teenager xxxxx citeret. Hun kommer i øvrigt snart til Danmark for at holde en tale.
Eller Socialdemokratiets statsminister kandidat xxxxx bliver forfulgt af Ekstra Bladet, fordi hun flyver indenlands mellem valgmøderne i stedet for at tage bus eller tog.
Eller flyselskaber som SAS har travlt med at fortælle, at de klima-kompenserer på deres billetter. Med andre ord betaler SAS et beløb svarende til den CO2 belastning, som en passager udsætter vores miljø for på en flyrejse. Pengene går til et grønt projekt som f.eks. at plante nye træer i Afrika.
Det australske flyselskab Qantas går en lidt anden vej. Flyselskabet har nemlig gennemført verdens første kommercielle ruteflyvning helt uden skrald.
Et fly med f.eks. 200 passagerer ombord producerer nemlig betragtelige mængder affald: Mad og drikkelse bliver serveret i plastik. Øl og sodavand kommer i aluminiums-dåser. Måltiderne bliver indtaget med éngangs-bestik i plastik.
Alt i alt bliver det til 34 kilo på en almindelig indenrigs flyvning mellem to australske byer. På de lange distancer mellem Australien og Europa er det meget mere.
Qantas har regnet ud, at det bliver til over 150 tons affald om året alene på denne populære flyrute. Det svarer til at fylde 80 store Boeing 747 fragtfly med skrald.
For at demonstrere, at det også kan gøres helt anderledes, gennemførte Qantas i den forløbne uge luftfarts-historiens første ”zero wast” flyvning. QF739 hed flyet.
På vejen fra Sydney til Adelaide blev der ikke produceret noget som helst affald. Alle anvendte materialer – inklusive maden – blev enten genbrugt eller komposteret.
I alt drejede det sig om ca. 1.000 styk plastik, der blev erstattet med bestik, glas, kopper og tallerkener fremstillet af sukkerrør. Bestikket var tilsvarende lavet af stivelse fra landbrugs-affald. Alt kunne genbruges direkte – og uden problemer.
Qantas har sat sig for, at affalds-mængden fra passagerfly, lufthavns-lounger osv skal nedsættes med 75 pct inden udgangen af 2020.
Sammen med sit lavpris-datterselskab Jetstar vil Qantas udskifte 45 millioner plastik-glas og glas, 30 millioner sæt bestik, 21 millioner kaffekopper og fire millioner overtræk til hovedstøtter med miljørigtige alternativer.
Store ambitioner, men desværre kun en dråbe i havet.
Flyselskabernes og flyfabrikanternes langt større problem er den forurening og CO2, som jetmotorerne støder ud i luften. På en flyvetur mellem Sydney og Adelaide er det alene 770 kilo.
Ligesom SAS opererer Qantas med et program til klima-kompensering. Hvert eneste minut, som en passager befinder sig i luften, bliver modregnet med et beløb til et grønt formål.
I 2018 gennemførte Qantas også den første flyvning på bio-brændstof mellem Australien og USA. Benzinen var fremstillet af bl.a. senneps-frø….
Skriv et svar