Inden Corona pandemien konkurrerede flere flyselskaber lystigt om at tilbyde verdens længste non-stop ruter.
Ikke at det nødvendigvis er særligt behageligt at sidde over 17 timer uafbrudt i et aluminiums-rør 12 kilometer over jordens overflade, men det viser, at det kan lade sig gøre.
Desuden er det godt for reklame og omtale, når et flyselskab kan overhale en konkurrent i luften med nogle få kilometer.
Nu er pandemien for længst overstået, og luftfarten efterhånden ved at være fuldt oppe i omdrejninger.
Det australske flyselskab Qantas har derfor pustet nyt liv i sit “Project Sunrise” for at åbne verdens absolut længste nonstop flyrute mellem Sydney og London eller New York.
Den vil tage mellem 19 og 22 timer i luften halvvejs på tværs af jordkloden.
Qantas vil dermed vælte Singapore Airlines af pinden, som i øjeblikket sidder på tronen med sine flyafgange mellem Singapore og New York. De tager mellem 18 og 19 timer at gennemføre.
Lige efter følger Qantas med sin non-stop rute mellem London og Perth i det vestlige Australien, som kræver 17 timer og 45 minutter i luften.
Her skal passagerer fra Europa skifte fly i Perth for at gennemføre de sidste godt 1.000 kilometer indenrigs med Qantas for at nå frem til Sydney og Melbourne.
Målet for Qantas er naturligvis at få direkte forbindelser fra New York og London til de to storbyer, der ligger i den østlige og sydøstlige del af Australien.
På tredjepladsen i kapløbet om verdens længste flyrute ligger i øjeblikket Qatar Airlines, der bruger 16,5 timer for at flyve uden stop mellem Doha i Qatar på den arabiske halvø og Auckland i New Zealand.
Som nævnt vil non-stop rejsen mellem Sydney og London eller New York kræve op til 22 timer i luften. Undervejs vil passagererne se sol-opgangen to gange.
Den slags kan man ikke klare med et standard passagerfly. Heller ikke, hvis der er tale om de særlige ”long range” udgaver af Airbus A350 eller Boeing 787 Dreamliner.
Qantas har således skåret antallet af sæder ned i sin special-byggede Airbus A350 og i stedet fundet plads til en ekstra brændstof-tank i skroget.
Normalt sidder passagerflys tanke i vingerne, så derfor måtte den nye placering først godkendes af luftfarts-myndighederne. Det gjorde Europas agentur for flysikkerhed – EASA – forleden.
Qantas vil købe 12 nye Airbus A350-1000 ULR – Ultra Long Range” til formålet. De får plads til 240 passagerer fordelt på Economy, Premium Economy, Business og First Class.
Flyene udstyres bl.a. med en særlig ”Wellbeing Zone”, hvor passagerer får tilbudt underholdning og forfriskninger, mens de strækker benene.
Alle rejsende – også dem fra Economy og Premium Economy – skal have adgang til denne nye zone i flyet.
Den første super-lange Qantas flyafgang med betalende gæster ventes at lette i midten af 2026.
Inden da vil Qantas gennemføre en række test-flyvninger med læge-personale og udvalgte passagerer ombord.
De skal finde ud af, hvordan den menneskelige fysik og psyke reagerer på så mange timer i luften og en så hurtig bevægelse gennem adskillige tidszoner.
Qantas oplyser, at kabinerne i de nye fly vil være større og mere luftige. Belysning og indretning vil blive designet på basis af resultaterne fra testflyvningerne.
Især vil flyselskabet have et fokus på at minimere passagerernes træthed og ubehag ved tidsforskellene på så lange flyrejser.
Ifølge Qantas vil de nye non-stop ture mellem Australien og Europa eller det østlige USA spare omkring fire timer i rejsetid i forhold til nuværende flyvninger med en eller to mellemlandinger undervejs….
(Indledningsfoto til artiklen: James D. Morgan / Airbus)
Skriv et svar