Kundeservice og Ryanair er normalt ikke noget, der rimer alt for godt. Til gengæld får Ryanairs brugere deres flyrejser meget billigt, og så må man gå på kompromis med andre ting.
Ikke desto mindre gør Europas største lavpris-selskab sig nu anstrengelser for at komme tættere på sine kunder.
Nok en simpel nødvendighed, når man som Ryanair venter at vokse til 225 millioner passagerer om året senest i 2026.
For nogle måneder oprettede Ryanair derfor et Customer Panel, som flyselskabets kunder kunne ansøge om at blive medlem af. Panelet har seks medlemmer, der kommer fra flere lande og har forskellig alder og baggrund.
Ryanairs Customer Panel holdt sit første møde i september, og fire af de gode forslag herfra bliver nu omdannet til realiteter hos flyselskabet:
Ryanairs app udvides med en ”Day of Travel” assistant, som gør det lettere at få adgang til boarding-kort, certifikater og andre vigtige rejse-dokumenter.
Assistenten giver samtidig ”live” informationer om afgangstider, gate-placeringer og eventuelle forstyrrelser i flyveturens afvikling.
Med øjeblikkelig virkning indfører Ryanair også et digitalt selvbetjenings-område, hvor kunderne bl.a. kan foretage ændrinnger i deres bookinger. Området har også en chat-funktion, videoer til selvhjælp og en spørgsmål-svar sektion.
En digital My-Ryanair pengepung er den tredje nyhed fra kunde-panelet. Via den kan kunder hurtigere bestille og betale deres flybilletter.
Man kan også lægge alle sine rejse-dokumenter på sin nye Ryanair konto, ændre kundenavn og fly eller ordne betaling for ekstra bagage, man vil have med på turen.
Endelig er den fjerde nyhed, at Ryanair lover, at man fremover vil være meget hurtigere til at godkende og betale refunderinger. Fem dage skal være det typiske.
Ryanairs næste møde med sit Customer Panel skal holdes i begyndelsen af 2022. Spændende at se, hvad der kommer af nye forbedringer til den tid….
(Indledningsfoto til artiklen: James Stevenson / Unsplash)
Skriv et svar