Det er kun få dage siden, at berømte Singapore Airlines var ude med en katastrofe-melding. På grund af Covid-19 krisen havde flyselskabet kun passagerer til at holde ni af sine 147 fly i luften. 138 måtte parkeres på jorden.
I dag lyder tonerne helt anderledes fra Singapore Airlines, der hvert år vinder priser som verdens bedste flyselskab. Med en service, som ligger langt over det normale.
Singapores regering og flyselskabets bank-forbindelse har nemlig meddelt, at de poster 13 milliarder US dollars i selskabet. Det svarer til 90,4 mia. danske kroner og er langt det største kapital-tilskud, som noget flyselskab i verden har fået for at redde sig igennem Covid-19 krisen.
Til sammenligning fik SAS forleden to milliarder kroner fra den danske og svenske regering, mens Norwegian kunne hente tre milliarder norske kroner fra den norske skat – ca. 1,9 mia. danske kroner. Dog under forudsætning af, at Norwegian kunne opfylde en række finansielle betingelser.
Flyselskaber over hele verden appellerer i øjeblikket til regeringer, banker og investorer om at hælde ny kapital i dem. Ellers frygter luftfarts-branchen, at mange selskaber vil gå konkurs.
Luften over os og lufthavnene verden over vil se helt anderledes ud, når Corona virussen har forladt os og ført kloden tilbage til en nogenlunde normal-tilstand.
Det er faktisk lige præcis, hvad Singapore Airlines venter på. De mange rare penge skal nemlig ikke kun bruges til at redde sig over krisen.
De skal også anvendes til at angribe markedet efter krisen og vinde markedsandele fra konkurrenter, der ligger mere ned end Singapore Airlines selv.
Ifølge nyhedstjenesten Reuters advarer luftfarts-analytikere om, at konkurrence-situationen mellem flyselskaberne kan blive voldsomt forvrænget, når krisen er overstået.
Singapore Airlines vil f.eks. have rigeligt med penge til at købe nye fly med. Selskabet fra den lille bystat i Asien vil også kunne købe irriterende rivaler ud af markedet.
Kun meget få flyselskaber vil formentlig kunne gøre noget tilsvarende. De fleste regner nemlig med at komme ud af krisen som mere slanke og med færre ruter. Det har f.eks. Lufthansa advaret om. Det samme har Virgin, Air New Zealand, easyJet og Norwegian.
Singapore Airlines får først og fremmest sine mange nye penge fra Singapores stats-selskab Temasek, der i forvejen ejer 55,5 procent af flyselskabet. Temasek tegner nye aktier og yder et lån på 15 milliarder singapore-dollars. Det er ca. 73,3 mia. danske kroner.
Yderligere fire milliarder singapore-dollar kommer fra storbanken DBS, der er flyselskabets næststørste aktionær.
Til sammenligning kan USA’s gigantiske flyselskab American Airlines, der er flere gange større end Singapore Airlines, se frem til statslån på højst 12 mia. US dollars fra Det Hvide Hus i Washington. Det svarer til 83 mia. danske kroner….
Skriv et svar