Det franske flyselskab Joon håber at have fundet en løsning på et af de klassiske problemer på passagerfly. Elendige sidde- og ligge-forhold til små børn.
Det frustrerer både forældrene, irriterer kabine personalet og får andre passagerer til at se rødt, når ungerne ikke vil sove og begynder at græde eller skriger.
Problemet er som regel størst på Economy, som de fleste børne-familier rejser på – og hvor passagererne sidder tættest på hinanden.

Små børn kan være svære at rejse med på fly. Får de god plads at tumle sig på, går alting meget nemmere.
Joon indfører nu som første flyselskab børnesenge i den laveste billetklasse. Sengene kan klappes op og udnytter benpladsen ved siden af forældrenes sæder.
Sengene af mærket Piuma fra det franske firma Geven giver mulighed for, at børn op til 6-års alderen kan få en rigtig god soveplads, når de ikke gider at sidde med flyselskabets malebøger længere eller se tegnefilm på de små tv-skærme.
Joon kalder sin nye idé for ”Cosy Joon”, og den indføres i første omgang kun på flyselskabets store Airbus A340 maskiner. Dem bruger Joon primært kun til lange ruter på tværs af Atlanten.

Air France’ lavpris-datter Joon gør positivt opmærksom på sig med gode og utraditionelle ideer. (Alle fotos: Joon)
”Cosy Joon” tilbydes i begrænset omfang på sæderækkerne 33 til 36. Første prioritet har familier med to eller flere små børn. I alt er der plads til 16 små størrelser.
Joon er Air France’ smarte forsøg på at skabe et lavpris-flyselskab, som unge mennesker vil elske. De såkaldte ”millenials” mellem 18 og 35 år.
Med ”Cosy Joon” skal forældrene betale et sæde for hvert barn. Det koster fra 20 euro. Ikke voldsomt meget, når man tænker på, hvor meget stress og besvær de slipper for på flyveturen.

Joon har et begrænset antal “Cosy” pladser – og kun ombord på sine store Airbus A340 fly på de lange ruter.
Selve ombygningen fra normalt sæde til børneseng klares med få håndgreb af kabine personalet: Først tages sædets hovedpude og placeres i mellemrummene mellem sæderne.
Derefter lægges en madras over, så barnet har 105 gange 76 cm at boltre sig på hen over to sæder og fodrummet foran dem.
Børne-sengene er blot det seneste fine påfund hos Joon:

De små passagerer får en særlig “extender” til sikkerhedsselen på, når de skal ligge i børnesengen.
Her har man tidligere lancerede coole drinks ombord, økologiske og vegane måltider, helt igennem digital booking og uniformer til kabine personalet, der er 50 pct fremstillet af genbrugt plastik. Tøjet er i øvrigt tegnet af unge franske designere.
Joon flyver desværre ikke til og fra danske lufthavne – i hvert fald ikke endnu. Til gengæld har Joon ruter til bl.a. Oslo og Bergen. Fra sommeren næste år kommer også Stockholm på programmet.
Skulle man lande på en afgang med skrigende småbørn hos et andet flyselskab end Joon, kan vi her på Trends & Travel anbefale, at man investerer i et sæt hoved- eller øretelefoner med støjreduktion….

Joons kabine personale kan med få håndgreb forvandle to sæder i Economy Class til en komfortabel børneseng.