Det er ikke nogen hemmelighed, at verdens største passagerfly er blevet en gedigen fiasko for Airbus,
Flyet er vildt imponerende og scorer top-karakterer hos passagerer, der roser flyve-komfort og plads. Finans-folkene i flyselskaberne har dog været knap så begejstrede.
Airbus A380 er alt for dyr at holde i drift og bruger for meget brændstof. Desuden passer kæmpefly, der kun kan starte og lande i nogle få centrale stor-lufthavne, ikke længere ind i tidens rejse-trends.
Resultat: Tilbage i februar 2019 meldte Airbus ud, at produktionen af A380 skulle stoppe. Planen var, at de tre sidste fly skulle afleveres til kunden – Emirates – i sommeren 2022.
Den dato er nu blevet fremrykket, så Airbus A380 allerede lukker og slukker i november. Da står de den allersidste maskine klar til Emirates, der er verdens største bruger af kæmpeflyet.
For Airbus er de tre fly til Emirates maskine nummer 249. 250 og 251, som er fremstillet, siden den første A380 blev leveret til en kunde ioktober 2007. Det var Singapore Airlines
Hos Emirates kommer flåden af Airbus A380 op på i alt 118 maskiner. Flere end alle andre flyselskaber i verden tilsammen.
Mens europæiske flyselskaber som Lufthansa, British Airways og Air France skærer ned i deres A380 bestand eller skrotter den helt, tror Emirates i Dubai stadig på en fremtid for kæmpeflyet.
Af samme grund har Emirates udviklet et koncept, hvor selskabets A380 fly indrettes med hele fire klasser – ikke to eller tre, som er det almindelige.
Også de tre sidste A380 maskiner vil få både Economy, Premium Economy, Business og First Class i samme fly. Noget, der selvfølgelig er lettere at gennemføre i et kæmpefly end i et mindre….
(Indledningsfoto til artiklen: Emirates)
Skriv et svar