
Kabine-personalet på passagerfly har selvfølgelig altid holdt et vågent øje med, om deres gæster ombord har det godt eller ser ud til at blive syge undervejs.
Alle har hørt om, at passagerer har fået et hjerteslag, et ildebefindende eller er blevet luftsyge på flyveturen. Men nu har også andre sygdoms-former fået høj prioritet hos flyselskaberne.
Det gælder allergier – og her især allergier mod nødder, jordnødder og den slags. Desuden kan de fleste flyselskaber tage hensyn til, om passagerer har mælke-allergi – eller de er veganere og kun vil spise grønt.
Det britiske lavpris selskab easyJet er det første, som ikke kun tager alle nødde-produkter af menuen og stopper salget af f.eks. poser med peanuts ombord.
easyJet vil også forbyde, at passagerer tager nødde-produkter med ombord, hvis flyselskabet ved, at der er en nødde-allergiker i maskinen.
easyJet er godt klar over, at et totalt forbud bliver svært at håndtere. Folk kan jo have produkter med nødder i liggende i deres bagage, taget det med hjemmefra eller købt dem på vej ud til flyet.
Er der en allergiker ombord, vil easyJets personale spørge hver enkelt passagerer ved boarding, om de har nødder med på rejsen. Hvis de har, vil de blive bedt om at smide dem i affaldet, inden de går ombord på flyet.
easyJet selv har fjernet peanuts og nøddemix fra de ting, der bliver serveret i flyene. Desuden bruger easyJet nu en ny opskrift på sine baklava kager til passagerer.
Baggrunden for easyJets drastiske anti-nødde-kampagne er, at allergikere kan blive dødssyge af at spise madvarer med nødder i.
easyJet har fået mange positive reaktioner i de sociale medier for sit nødde-forbud. Flere fortæller på Facebook og Twitter om episoder, hvor de har set mennesker blive ramt af en allergi.
Hvad med andre flyselskaber?
Trends & Travel har spurgt en række andre europæiske flyselskaber om deres holdning til nødde-allergi – og hvordan den håndteres.
SAS
Hos SAS serverer man ikke længere peanuts og nøddemix i flyene. Til gengæld kan SAS ikke udelukke, at der findes spor af nødder i de madvarer, der serveres. Flyselskabet henviser til, at allergikere skal kigge på vare-deklarationerne, der er trykt på emballagerne.
Ryanair
Ryanair sælger bl.a. Nutella og poser med mandler til sine passagerer. Bliver flyselskabet alarmeret på forhånd om, at der er nødde-allergikere ombord, vil det gøre opmærksom på det over højttalerne og stoppe serveringen af de nødde-holdige produkter.
Norwegian
Norwegian kan stoppe servering af nødder på sine flyvninger, hvis selskabet bliver advaret om allergikere på forhånd. Desuden vil passagerer blive bedt om ikke at spise medbragte nødde-produkter.
Ligesom SAS tager Norwegian dog forbehold for, at der kan være spor af nødder i de serverede måltider, i snacks og andre steder på flyet.
Spies
Spies og rejsegigantens flyselskab Thomas Cook Airlines sælger og serverer ikke længere peanuts eller andre nødder på sine flyvninger.
British Airways
British Airways serverer ikke peanuts eller måltider, der indeholder jordnødder på sine flyvninger. Dog kan flyselskabet ikke garantere, at dets måltider ikke bliver fremstillet på fabrikker, hvor der er peanuts.
British Airways vil fortsat servere andre typer nødder som f.eks. cashews eller valnødder i sine in-flight menuer.
British Airways tilbyder også at alarmere de øvrige passagerer ombord, hvis en nødde-allergiker advarer besætningen på forhånd. Efterfølgende vil servering af nødde snacks blive stoppet på den pågældende flyvning.
Skriv et svar