Når store flyselskaber forhandler med Boeing eller Airbus, kan det foregå lige så melodramatisk, som når to krejlere kæmper om en pris på det lokale hestemarked.
Alle ved, at det foregår bag lukkede døre – skænderier, bluff, knytnæver i bordet. En sjælden gang slipper uenigheden ud i offentligheden.
Det sker lige ny med Ryanair bossen Michael O’Learys velpudsede talent til at skabe publicity. Han meddelte i går i Dublin, at Boeing og Europas største lavpris-selskab er gået fra i hånden. Afstanden i pris-forestillingerne på en ny kæmpeordre af passagerfly er simpelthen for stor.
Det kan sagtens være, at det hele kun er et spil for galleriet. Men i så fald er galleriet et spørgsmål om at købe 100 ekstra Boeing 773 MAX fly til et stort milliard beløb.
Ryanair flyver udelukkende med Boeing. Over 450 Boeing 737 maskiner er i flåden, der i øjeblikket er ved at blive fornyet med moderne 210 styk 737 MAX-8200 fly.
Det er en særlig lavpris udgave af 737 MAX-8, der har fået korte mellem sæderækkerne, så der nu er plads til 197 passagerer ombord i stedet for 187.
På grund af Boeings store krise med MAX modellen, der havde flyve-forbud i næsten to år, var de amerikanske flyfabrikant blød i knæene.
Det udnyttede benhårde Ryanair i december sidste år til at presse prisen pr fly ned under 40 millioner kroner – ca. kroner – ved en ekstra bestilling på 75 MAX-200 maskiner. Det er meget billigt for et moderne jetfly.
I mellemtiden går det igen godt med salget af MAX fly, hvilket har givet Boeing ekstra selvtillid. Nu ønsker man ikke at blive taget ved næsen igen, hvor forhandlingerne drejer sig om købet af 100 af den største 737 model – MAX 10.
Vi har forhandlet med Boeing i ti måneder om en ordre på MAX 10. I den forløbne uge droppede vi forhandlingerne. Vi er skuffede over Boeings manglende fleksibilitet, men vi vil ikke spilde tiden på flere forhandlinger, som situationen ser ud lige,” forklarer Ryanair i et statement.
Ryanair har fået gang i billetsalget igen og regner med at købe 600 nye fly frem til 2025. De første Boeing 737 MAX-8200 er ved at blive sluset ind i flyselskabet systemer lige nu.
Ryanair er Boeings største kunde i Europa. Det næste træk i skakspillet kunne være, at Michael O’Leary lader lække, at hans selskab er begyndt at forhandle med Boeings ærkerival Airbus. Det har Ryanair gjort tidligere, men uden at der skete noget.
Andre store flyselskaber har taget konsekvensen af Boeings stædighed. Delta Air Lines fra USA og Jet2 fra England har i de seneste par uger droppet Boeing til fordel Airbus.
På den anden side har Boeing bestemt noget at have sin øgede selvtillid i. I løbet af 2021 har Boeing således hentet 524 nye ordrer på 737 MAX. Alene United Airlines i USA står for de 250, mens den amerikanske lavpris-gigant Southwest Airlines har øget sin venteliste på fly med 140 ekstra….
(Indledningsfoto til artiklen: Boeing)
Skriv et svar