De danske skatteydere skal til lommen, hvis den kriseramte Midtjyllands Lufthavn i Karup skal gen-åbne for passagertrafik.
Lufthavnen er i øjeblikket midlertidigt lukket, efter at flyselskabet DAT opgav at holde ruter til bl.a. København i live. Der var ganske enkelt ikke passagerer nok til at tjene penge eller bare dække udgifterne.
Nu forsøger lufthavnens bestyrelse med Viborg borgmester Ulrik Wilbek i spidsen – det er ham, vi alle kender som landstræner i håndbold – at finde andre flyselskaber, som vil tage chancen med ruter til og fra Karup.
Ifølge TV2 Midtvest ser jagten på en afløser for DAT ud til at lykkes.
Ulrik Wilbek og co. skal have fundet et andet flyselskab, hvor der kun mangler aftaler om to ting. Den ene er antallet af daglige afgange. Den anden er økonomien.
Det er her, skatteyderne kommer ind i billedet. Midtjyllands Lufthavn vil nemlig have staten til at lægge et økonomisk sikkerhedsnet ud, som kan holde den vestjyske lufthavn i live.
Staten giver f.eks. Odense Lufthavn et årligt tilskud på fire millioner. Et lignende beløb vil Midtjyllands Lufthavn også være glad for og har derfor kontaktet trafikminister Thomas Danielsen. Han er partifælle hos Venstre med Wilbek..
Det mere overordnede spørgsmål er dog atter, om vi ikke allerede har lufthavne nok i lille Danmark, og vi ikke skulle satse mere på klimarigtige transportformer som f.eks. at udbygge nettet med elektriske tog.
I øjeblikket har alene Jylland lufthavne med rutetrafik i Sønderborg, Billund, Esbjerg, Aalborg og Aarhus. Dertil kommer Odense, der ikke ligger forfærdelig langt fra f.eks. Billund.
Før Corona pandemien, der sendte Midtjyllands Lufthavn ud i en krise, rejste pomkring 120.000 passagerer om året med fly til og fra Karup….
(Indledningsfoto til artiklen: Midtjyllands Lufthavn)
Skriv et svar