Ikke helt overraskende har de to islandske flyselskaber Icelandair og WOW air besluttet sig til at lægge pjalterne sammen.
I praksis overtager storebror Icelandair den frække lillebror WOW air ved at tilbyde WOW’s ejere at modtage aktier i Icelandair. Prisen for at overtage WOW air skal være kun 18 millioner USD eller ca. 120 mio. kroner.
De to selskaber har konkurreret på livet løs – og næsten fløjet side om side mellem f.eks. København og Keflavik lufthavnen i Island.
Begge selskaber har også rivaliseret om at flyve europæere til Nordamerika via en mellemlanding i Island. Og naturligvis amerikanere og canadiere den modsatte vej.

Med overtagelsen af WOW air bliver Icelandair meget større. Forhåbentligt giver det også en bedre forretning for det islandske flyselskab.
Desuden har både Icelandair og WOW levet højt på, at Island i de eneste par år er blevet et af verdens hotteste ferielande.
Antallet af turister til Island er blevet ti-doblet igennem de senere år. Godt hjulpet på vej af biograf-film og tv-serier som ”Game of Thrones”, der er indspillet i vulkan-øens vilde landskaber.
Den hårde konkurrence har imidlertid gjort, at hverken Icelandair eller WOW air har tjent penge. På grund af sine lave priser er WOW vokset og vokset uden at få andet end underskud på bundlinien. Også Icelandair har haft dårlige regnskabstal på det seneste.
WOW med sin karakteristiske pink lakerede fly har ekspanderet vildt og transporterede sidste år godt 2,8 millioner passagerer. Især i USA og Canada har WOW åbnet – men også lukket – mange ruter.

Fremad stormende WOW air har i høj grad været tegnet af sin karismatiske stifter og chef Skuli Mortensen.
Den mest opsigtsvækkende nye rute hos WOW air er direkte flyvninger fra Island til New Dehli i Indien.
Icelandair er tynget af en gæld på 1,2 milliarder kroner. Selskabet har flere gange i 2019 nedjustere forventningerne til årsresultatet.
Derfor kommer sammenlægningen som alt andet end en overraskelse. Planen er at fortsætte med begge flyselskaber efter fusionen, der skal godkendes af de islandske konkurrence myndigheder.
Ifølge Icelandair er der heller ingen planer om at skære ned på antallet af flyvninger over Atlanten. Turisme er enormt vigtig for Islands økonomi, og et voksende antal mennesker benytter sig af deres mellemlanding i Reykjaviks lufthavn Keflavik til at blive nogle ekstra dage på Island – inden de rejser videre.

Hjemsted for det nye samlede islandske flyselskab bliver Keflavik lufthavnen, der ligger 50 km sydvest for Reykjavik. I takt med Islands turist boom skal Keflavik udvides til at kunne håndtere 25 mio. passagerer om året. (Foto: Isavia)
Man kan godt betragte WOW og Icelandair som de seneste ofre i den hårde konkurrence over Atlanten, som er blevet sværere at overleve nu, hvor brændstof priserne er steget med 50 pct. eller mere.
Det nye fælles flyselskab på Island vil efter sammenlægningen sidde på fire procent af flyvningerne mellem Europa og Nordamerika.
Danskerne kender WOW air fra Københavns Lufthavn. Herfra har selskabet 10 afgange om ugen til Keflavik. Fra næste forår skal antallet efter planen udvides til 12. Icelandair har danske ruter fra både København og Billund.
I oktober gik et tredje islandsk flyselskab med tætte forbindelser til Danmark konkurs. Det er Primera Air, som mest kendes som underleverandør af fly til flere store charter bureauer som Bravo Tours og Sun Tours.
Primera Air havde planer om at gå i direkte lavpris konkurrence med WOW air med billig ruter til USA fra bl.a. England og Tyskland….
Skriv et svar