I løbet af bare en uge er den ellers fine statistik over antallet af flyulykker med dødelig udgang blevet smadret.
Forrige søndag den 11. februar mistede 71 mennesker livet, da et russisk Antonov AN-148 passagerfly styrtede ned kort efter start fra Moskva.
Syv dage senere – i foregårs – gik det galt med et iransk, propellerdrevet ATR-72 fly, som faldt ned i uvejsomt terræn en times flyvning fra hovedstaden Teheran. 66 mennesker formodes dræbt.
Ifølge analysefirmaet Statista er antallet af fatale flyulykker faldet markant i de senere år: I 1970’erne forulykkede 20 af fem millioner passagerfly med dødelig udgang. I 2015 var tallet faldet til ét i fem millioner.
Trods nedgangen vil det næppe være muligt at undgå flyulykker helt. De kan nemlig skyldes mange ting – tekniske svigt, dårligt vejr, menneskelige fejl eller sågar bevidste selvmord som f.eks. Germanwings styrtet i de franske alper i marts 2015.
Når man kigger på tallene siden anden verdenskrig, er langt de fleste flyulykker sket i USA. 821 ifølge de seneste tal fra Aviation Safety Networks.
Det skyldes ikke, at flyene er af dårligere kvalitet i Nordamerika, men at USA har langt flere flyafgange end noget andet land i verden.
Det relative antal af flyulykker i forhold til flådens størrelse er til gengæld høj i Iran. Årsagen er bl.a, at de iranske flyselskaber har haft svært ved at få fat i reservedele på grund af de økonomiske sanktioner fra Vesten mod landet….
Skriv et svar