
Hverken danske DSB eller tyske Deutsche Bahn (DB) har noget særlig godt ry hos sit publikum.
Begge er store og tunge organisationer, som ikke har været særligt gode til at følge med tiden og de aktuelle trends i samfundet.
Både DSB og DB kører på gamle spor, der kræver udskiftning og derfor er skyld i mange forsinkelser.

Deutsche Bahn skruer op for sine internationale togforbindelser via sine nye IC3neo tog på skinnerne. Ruten mellem København og Hamborg vil få flere daglige afgange end i dag. (Foto: Deutsche Bahn AG)
DB har så oveni haft strejker ustandseligt her i begyndelsen af året. Først efter månedlange forhandlinger har de tyske lokførere fået en 35 timers arbejdsuge tvunget igennem.
Begge to har også sovet i timen – bogstavelig talt – da der for et par år siden igen gik mode i at tage nattoget mellem europæiske storbyer. Som et mere miljørigtigt alternativ til de stærkt forurenende jetfly.
I dag har togselskaber i bl.a. Østrig, Schweiz, Holland og Frankrig oprettet et europæisk netværk af godt 90 nattogs-linier. Tendens stigende.

De nye kupeer kommer både som små to-mands som på billedet og som større fire-mands. (Foto: Tobias Holzer / Deutsche Bahn AG)
Til gengæld er tyskerne meget bedre end DSB til at have internationale toglinier. Danmark har kun nogle få til Hamborg og Sverige, mens Deutsche Bahn har over 250 forskellige.
Således vil DB også udvide sine internationale togforbindelser til og fra Danmark. Ruten mellem Hamborg og København vil således få flere afgange.
Noget kunne imidlertid tyde på, at tyskerne er på vej til en endnu større revolution på skinner – eller skal vi kalde det et mega comeback. Deutsche Bahn overvejer nemlig at gen-indføre de gode gamle togkupeer.

Deutsche Bahn håndterer over 3,2 millioner feedback fra sine brugere ved hjælp af kunstig intelligens i sit Railmate system. Den kan f.eks. komme via QR-koder på hvert togsæde. (Foto: Julius Peter / Deutsche Bahn AG)
Væggene mellem separate rum til fire eller seks passagerer blev ellers udryddet for flere årtier siden – til fordel for store åbne togvogne. Også i Danmark.
Selvfølgelig gav det mere luft, men altså også mindre hygge.
Desuden har togpassagerer siden måttet leve med at høre sædenaboens forretnings-møder over telefonen, mødres forgæves opdragelses-metoder omkring fire-personers-bordet eller odeur’en fra madpakken hos passageren på rækken foran en.

Her er DB’s vision for fremtidens billetkontor. Det ser unægteligt mere behageligt ud end dem, vi kender fra danske DSB. (Foto: Oliver Lang / Deutsche Bahn AG)
Privatliv som i gamle dage er overstået i moderne tog. Til gengæld har togselskaberne kunnet proppe flere sæder ind i hver vogn, der formentlig også er nemmere at rengøre end de gamle med kupeer i.
Publikums krav har imidlertid ændret sig:
Hvis rejser på skinner virkeligt skal være et alternativ til passagerfly eller bilkørsel på motorveje, skal det at køre med tog gøres mere individuelt, mere fleksibelt og mere komfortabelt.

Deutsche Bahn præsenterede også sin nye DB Navigator app. Den omfatter ikke kun busser og tog som den danske Rejseplanen, men også lejesteder for cykler og delebiler. (Foto: Tobias Holzer / Deutsche Bahn)
Gratis Wi-Fi gør ingen reel forskel, når alle togpassagerer sidder med en smartphone, tablet eller laptops med kun en meters afstand mellem hinanden.
Forleden dag viste Deutsche Bahn, at togselskabet også kan andet end slås med utilfredse ansatte, kæmpe mod evige forsinkelser og humpe rundt på nedslidte togskinner.
Da præsterede DB sine fremtids-visioner på sin udstilling ”Mobilität erleben”. Den vigtigste nyhed her var at gen-introducere togkupeerne….
(Indledningsfoto til artiklen: Tobias Holzer / Deutsche Bahn)

Deutsche Bahn er begyndt at tjekke og vedligeholde sine ICE hurtig-tog ved hjælp af robotter og kunstig intelligens. (Foto: Oliver Lang / Deutsche Bahn AG)
Skriv et svar